Välkommen till Sverige, Amazon!

Efter år av spekulationer har Amazon idag, enligt TT, meddelat att de har påbörjat lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. Svensk Digital Handel välkomnar Amazon till Sverige och tror etableringen är bra för både konsumenter och den svenska e-handelsbranschen, så länge konkurrensen sker på lika villkor.

Enligt TT skriver Amazon i sitt pressmeddelande att de under flera år varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom sina olika europeiska hemsidor, men att nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och att det är det de planerar att göra nu.

Så här kommenterar Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg, Amazons annonserade etablering:

”Vi är positiva till Amazons etablering och är övertygade om att den ökade konkurrensen leder till en ännu starkare tillväxt för e-handeln i Sverige. Samtidigt sätter det ännu större press på våra svenska politiker att driva på inom EU för en ny lagstiftning för plattformsansvar. Vi räds inte konkurrens men vill att den ska ske på lika villkor.

Amazon är kända för sina snabba leveranser. Vi har i Svensk Digital Handel länge drivit den utvecklingen, bland annat med vårt logistikprogram Snabbare, närmare och mer hållbara leveranser och är tacksammma för det stöd vi nu kan få i den frågan från en så betydelsefull aktör. Mycket positivt har hänt här i Sverige de senaste året tack vare alla nya logistikaktörer som även pressat på de traditionella. Förhoppningsvis kan etableringen även innebära ett ökat konsumenttryck för mer hållbara leveranser, som ju inte varit Amazons främsta kännetecken. Där finns ett stort intresse och engagemang från svenska e-handelsföretag.

Många e-handelsföretag i Sverige har länge inspirerats av Amazon, är väl förberedda inför dess etablering i Sverige och är internationellt konkurrenskraftiga. Men Amazon kommer att pressa priserna ytterligare på svenska marknaden, vilket gör att det blir ännu tuffare inte minst för de detaljhandlare som kommer från den fysiska handeln, som kommit igång sent med e-handeln och inte lyckas integrera sina försäljningskanaler tillräckligt väl. Framförallt tror vi det blir tufft för många av dem som säljer produkter som är lätta att jämföra på nätet, t ex hemelektronik, prylar och leksaker.

En annan aspekt med Amazon är att fler än detaljhandlarna kan få tuffare konkurrens. I t ex USA inleder konsumenterna ofta sin köpresa på Amazon, istället för på Google eller prisjämförelsesajter. Det blir på sikt intressant att se om detta beteende slår igenom även i Sverige och vad konsekvensen då blir.

Som handlare måste du även ta ställning till om du ska se Amazon som ett hot eller möjlighet. Amazon kan öppna upp nya möjligheter för framgångsrika svenska e-handlare att snabbare nå utanför sveriges gränser.

Avslutningsvis välkomnar vi självklart Amazon som framtida medlem.


För ytterligare information kontakta

Per Ljungberg, VD Svensk Digital Handel, 0702-36 62 00

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!