“Risken är att man tappar kunder”

Per Ljungberg, som är vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel, menar att det för många handlare är väldigt svårt att inte delta.

För väldigt många är julhandeln årets viktigaste period och självklart föredrar man att sälja sina varor till ordinarie pris under denna period. Utifrån de samtal jag har med handlare är mitt intryck att Black Friday/Black Week ses som ett nödvändigt ont. Har man en gång börjat är det svårt att sluta, eftersom ens kunder förväntar sig lägre priser denna period. Många konsumenter blir allt mer vana vid att handla från utlandet och jagar lägsta pris. Har man hakat på, och då inte fortsätter, är risken att man tappar lojala kunder, säger Per Ljungberg till Ehandel, och fortsätter:

Jag tror utifrån ovanstående att Black Week är här för att stanna, men jag hoppas och tror på en sundare utveckling. Att fler vågar bryta trenden och att vi får se lägre prissänkningar än tidigare. Förhoppningsvis bidrar hållbarhetstrenden till det, och då även utanför Sveriges gränser, även om flertalet konsumenter ännu inte i praktiken agerar så som de anger i undersökningar att de vill göra.

Läs hela artikeln

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!