Vad kan svenska e-handlare lära sig av Amazon, när det handlar om leveranser?

Det kommer Marek Różycki, tidigare vice president för Amazon Logistics Europe att tala om på D-Logistik i Göteborg den 22 oktober.

Marek Różycki, grundare av Last Mile Experts och med en bakgrund som logistikchef för Amazon i Europa, menar att den svenska logistik- och e-handelsbranschen har mycket att lära av Amazon.

– Last mile är den enda delen av köpprocessen där ett e-handelsföretag som inte säljer servicetjänster nuddar kunderna fysiskt. Alla andra delar är virtuella. Och även om alla andra delar av processen är helt briljanta så blir kundens bestående intryck ändå negativt om leveransen är dålig, säger Marek Różycki.

Han nämner bland annat hur det faktum att Amazon började med leveranser på söndagar, trots att de stora logistikjättarna dömde ut idén som olönsam och meningslös.

Amazon har musklerna att genomföra en sån sak och då har de traditionella leverantörsföretagen varit tvungna att följa efter, eftersom kunderna har kommit att kräva detta som ett alternativ, säger han.

 

På D-Logistik kommer Marek Różycki främst att fokusera på två punkter.

 

  1. Hur kan vi förstå Amazons tankeprocess kring Last mile, och vilka konsekvenser följer av att förhålla sig till detta?
  2. Vilka företag leder utvecklingen kring Last Mile och vad kan den svenska branschen lära sig av dem?

Efter att man lyssnat på mig så hoppas jag att man har insett att man inte kan undvika den här frågan om man vill sälja varor online. Alla måste omfamna Last Mile och dess möjligheter och låta det vara första prioritet i det man gör, säger Marek Różycki.

Även mindre företag, som inte har Amazons resurser, har stora möjligheter att leda utvecklingen inom Last Mile-leveranser.

Mindre spelare som inte kan köpa eller skapa en egen logistikfirma, kan gå ihop och tillsammans hitta tredjepartslösningar som är mer anpassade för deras behov. Antingen är man del av den här utvecklingen eller så hamnar man på efterkälken, säger Marek Różycki.

Läs mer om programmet och boka din biljett här

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!