Tise sätter cirkulärt i huvudet på unga: ”Framtidens shopping”

Second hand-appen Tise vill inte bara förlänga livet på kläder. ­Företaget vill ändra ungas tankesätt och få in det cirkulära naturligt – utan att predika tunga klimatargument.

– Det ska vara kul att handla här. Man kan följa kompisars shopping – eller varför inte göra en garderobsrensning tillsammans, säger Veronika Kylbergh, chef för Tise i Sverige.

Hållbarhet har länge varit ett centralt ord i svensk modehandel. Främst är det avtrycken som görs i produktionsledet som har diskuterats de senaste åren. Det har lett till att kedjorna bland annat har ökat kontrollen hos sina producenter och fokuserar mer på hållbar bomull.

Riktigt lika offensivt har det inte varit när det handlar om att ta vara på det som redan finns – det vill säga förlänga plaggens liv i form av reparationer och second hand-försäljning.

Det har lämnat luckor till uppstickare som Hyber, Something Borrowed och Tise som alla är ”digital first” och taggar friskt med #reuse och #hållbartmode.

Tise är enligt egen utsago ”Sveriges trendigast second hand-app” med en inbyggd cirkulär idé: Att få fler unga människor att köpa och sälja begagnade plagg i stället för att köpa nytt.

Nej, det kanske inte är den start-up som har fått flest rubriker. Men uppenbart är att uppstickaren gör avtryck hos unga konsumenter. Under 2018 lanserades appen i Sverige och har nu över 130 000 användare.

– Jag har aldrig var aldrig osäker på modellen. Jag såg ett hål på marknaden som behövde fyllas. Men det är alltid en utmaning att slå sig igenom det tuffa marknadsklimatet som råder i Sverige. Den första milstolpen var att nå 100 000 så det har gått väldigt fort. Framför allt är det under det senaste halvåret som det har kickat igång på allvar, säger Veronika Kylbergh.

Appen fungerar ungefär som Instagram fast med fokus på köp- och säljknappar. Uppdateringarna som görs i flödet består av plagg som är till salu och användarna kan följa andra användare. Man kan köpa direkt från varandras garderober – eller till exempel shoppa partykläder som finns i listan ”Fest”.

– Vi vill skapa en mental förflyttning bland unga människor och visa att det här med begagnat faktiskt är roligt. Hos oss kan man hitta det senaste fast till bättre priser. Mycket i appen är uppbyggt kring inspiration och sociala funktioner. Vi vill helt enkelt vara kompisen som det är kul att förknippas med.

En viktig del i marknadsföringen är att jobba med influencers som unga ser upp till. När till exempel Caroline Hjelt från Icona Pop släpper kläder i sin profil vill ingen missa det. Inte heller när stylisten Lisa Anckarman har shoppat i appen och visar upp resultatet på Youtube.

– Det skapar ofta ett habegär och ett sug kring varumärket. Vi rör oss också mycket på plattformar där unga hänger, säger Veronika Kylbergh.

Även om merparten av alla plagg säljs via appen har Tise ett showroom på Söder i Stockholm.

– När vi samarbetar med influencers tar vi hit kläderna och bjuder in användarna. Det blir som små event och det brukar vara väldigt populärt. Sedan har vi utförsäljningar ibland med kläder som har legat länge. Det är jättebra tillfällen för oss att träffa våra användare.

Framtiden då?

Efter den snabba tillväxten siktar Veronika Kylbergh nu på nästa stora milstolpe: En miljon användare.

– Modellen ligger så rätt i tiden, och det känns otroligt kul att kunna jobba för ett företag där man gör skillnad varje dag, säger hon.

 


Fakta Tise

Grundat: 2016 i Norge. Lanserades i Sverige 2018.
Marknader: Sverige, Norge och Brasilien. På gång i Danmark och Finland.
Sverigekontoret: Veronika Kylbergh, landschef och Linda Ekström, marknad.
Omsättning, Sverige: Cirka 10 miljoner kronor (2019) i försäljning via plattformen.
Betalningar: Sker till störst del via betallösningen Safe Payment. Tise tar 10 procent av försäljningspriset från säljaren. Det är dock valfritt att använda Safe Payment.
Användare: Från skolungdomar upp till 30 år.
Övrigt: Appen är gratis att ladda ner och annonsera i. Finns för både iOS och Android.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!