Litium presenterar
Malin Sjöman
Malin Sjöman
Grundare och Partner B2B-Byrån Hägvall & Sjöman

Inbound marketing för digital B2B-försäljning

Inbound marketing för digital B2B-försäljning

Inbound marketing handlar om att med relevant innehåll guida och hjälpa potentiella och existerande kunder under köpresan med slutmålet att generera mer affärer. Vad bör B2B-företag fokusera på i till exempel sina satsningar på content marketing och i köpresan fram till att en potentiell kund verkligen blir en ny kund? Och räcker det med att ta fram relevant och inspirerande content för sin målgrupp?

Att mäta och utvärdera samt hitta rätt KPIer är viktigt, dels för att se vad satsningen ger för resultat, om det ligger i linje med målsättningen, men också för att hela tiden kunna förbättra och förfina arbetet. Med bättre insikter om vilka aktiviteter som fungerar och vad som inte fungerar kan du enklare fatta beslut inför din fortsatta inbound marketing-satsning.

Att marknad och sälj dessutom bör arbeta i samma system är en förutsättning för att på riktigt kunna mäta hela vägen från lead till stängd affär. För det är ju affärer det i slutändan handlar om – hur många affärer, och till vilket värde, gjordes tack vare inbound marketing-arbetet?

Om Malin Sjöman

Malin har drygt 20 års erfarenhet av marknadsföring, produktledning och affärsutveckling inom business-to-business. Hon har tidigare bland annat varit marknadschef på mobiloperatören 3 och produktledningschef på Ericsson. Idag är hon marknadskonsult på B2B-byrån Hägvall & Sjöman och hjälper B2B-företag att bygga relationer, varumärken och affärer i det nya digitala sälj- och marknadsföringslandskapet. Hon är en flitigt anlitad föreläsare och uppskattad workshopledare och bloggar löpande om den nya B2B-marknadsföringen.

LinkedIn

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!