Matsvinn och hållbara affärer
Matsmart och Karma är både hyllade svenska impactbolag som startats utifrån insikten om hur mycket mat som går till spillo inom sina respektive branscher; dagligvaruhandeln respektive restaurangnäringen. Och hur det går att skapa affärer kring det som är bra både för miljön och konsumenters ekonomi. I detta samtal diskuteras hur de värderingar som formats utifrån dessa insikter genomsyrar respektive företag. Vi diskuterar hur jobbar de med sitt varumärke och sin tillväxtstrategi samt hur de ser på framtiden för detaljhandeln respektive restaurangnäringen.
Samtalet faciliteras av Simon Saneback.
Jiyan började sin karriär som webbredaktör men märkte snabbt att hon hade kapacitet att göra mer och blev samtidigt utmanad av sin dåvarande chef på Groupon att testa på sälj. Under 6 månader gick hon från ny säljare till att bli regional säljchef och därefter nordisk säljchef. Efter Groupon har hon både arbetat i startup-branschen på bolaget Frily och samt hjälpt Wiraya att expandera till Storbritannien.
Sedan Jiyan började på Karma 2018 har hon utvecklat säljteamet från 4 till 28 personer på tre marknader och samtidigt tiofaldigat omsättningen.
Läs intervjun hur matsvinnet bekämpas