Sneakersnstuff
Erik Fagerlind
Erik Fagerlind
Medgrundare och VD

Framgångsfaktorerna bakom Sveriges främsta e-handelsföretag – De nominerade till D-Award 2020

Scen: Kongresshallen 2020
Från: 10:30 Till: 11:00
Lägg till i kalender2020-03-05 10:30:002020-03-05 11:00:00Europe/StockholmSneakersnstuff - Erik FagerlindFramgångsfaktorerna bakom Sveriges främsta e-handelsföretag – De nominerade till D-Award 2020Kongresshallen 2020Svensk Digital Handelnoreply@dhandel.seevent

Framgångsfaktorerna bakom Sveriges främsta e-handelsföretag – De nominerade till D-Award 2020

Panelsamtal med de tre VD:arna i de nominerade företagen till årets D-Award. Breakits VD Camilla Björkman leder ett samtal om hur Pierce, Skincity och Sneakersnstuff jobbar och tänker strategiskt för att vara konstant aktuella och lönsamma i en snabbföränderlig värld som kräver mer transparens än någonsin och där konsumentkraften aldrig varit större. Vad driver och inspirerar dessa VD:ar i arbetet med att skapa ett aktuellt och relevant varumärke? Jobbar de aktivt med purpose i ledningsgruppen – dvs frågan varför de existerar? Vilka trender i omvärlden, som man behöver förhålla sig till, diskuteras på de interna strategimötena? Hur jobbar de med innovation och vilka ramar och fokus har de för innovationsarbetet? Vad är det som gör att de inspirerar hela Sveriges digitala handel?

D-Award instiftades 2019 av föreningen Svensk Digital Handel för att lyfta fram de företag som driver den digitala utvecklingen i Sverige framåt. Som vågar sticka ut hakan med nydanade idéer som gör att du vill komma tillbaka och handla med.

Samtalet inleds med att Pauline Grindvall från föreningen Svensk Digital Handels styrelse och jurymedlem berättar mer om hur resonemanget inför årets nomineringar gick, det vill säga varför det är Pierce, Skincity och Sneakersnstuff som nominerats. Hon berättar också mer om hur vinnaren utses.

Om Erik Fagerlind

År 1999 förvandlade Erik Fagerlind och Peter Jansson en sneakersamling till ett världsomspännande företag och den globala butiksupplevelsen Sneakersnstuff var född. De hängivna samlarna, som båda jobbade med sport och lifestyle, såg ett behov på den svenska marknaden – särskilt hos sneaker fans med en nischad smak. Under det sena 90-talet dominerades marknaden i Stockholm av de stora kedjorna, och alternativen lyste med sin frånvaro. Efter en resa till New York, som både förde med sig inspiration och exklusiva produkter som ännu inte fanns i Sverige, grundades Sneakersnstuff.

Portarna till den första butiken i Stockholm slogs upp den 26 mars 1999, och hemsidan www.sneakersnstuff.com lanserades i maj samma år. Två årtionden senare firar Sneakersnstuff 20 år i gemet och ligger fortfarande kvar på Åsögatan på Södermalm i Stockholm. Sedan dess har också butiker öppnats i Berlin, London, Paris, New York (bland annat SNS Bar), Los Angeles och Tokyo. Det som från början var ett 2-mannaprojekt har idag vuxit till ett globalt sneakerföretag med fler än 200 anställda. Alla butiker är designade och utformade Sneakersnstuff tillsammans med den svenska arkitekten Jenny Askenfors på Bofink Design Studio, som integrerar de olika städernas och SNS identiteter.

LinkedIn

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!