Veckans Brief: DTC-bolagens framtid och kanalstrategi
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.

Prisjakt
VD
Black Week och bluffreor – vikten av att göra rätt
En återkommande kritik mot e-handeln är att priser höjs efter sommaren, för att sedan sänkas till sommarnivåerna igen, under exempelvis en Black Friday-kampanj. Nu föreslår regeringen att konsumentskyddet ska moderniseras för att bland få bort problemet med falska reor.
Vad innebär förslaget, hur omfattande är bluffreor vid Black Week och vad kan och behöver e-handlarna göra för att det ska vara tydligt för konsumenten, så att kunden kan känna sig trygg?
Peter Greberg är vd för Prisjakt, en jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att ta bättre köpbeslut. Med miljontals besökare i månaden och tusentals registrerade butiker sitter Prisjakt på unika insikter kring köpbeteende och hur butiker arbetar med prissättning. Prisjakt ägs av Schibsted.
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.
Varje vecka hittar du 8-10 artiklar, poddar och rapporter som vi tycker är extra intressanta med länkar och kommenterar.
Med utgångspunkt från Sveriges största och ledande e-handelsevent, D-Congress, samtalar vi med entreprenörer, e-handelsprofiler och ledande leverantörer om morgondagens e-handel.
Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista. Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.
Bambuser, Instabox och Voyado är finalister när Svensk Digital Handel nu utökar tävlingen D-Award med en ny kategori; Årets leverantör. Vinnaren utses av en jury bestående av Svensk Digital Handels styrelse och presenteras på D-Congress den 28 april.