Veckans Brief: DTC-bolagens framtid och kanalstrategi
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.

Storm Commerce / Jetshop
Co-founder
Att bygga för miljardomsättning
ZOO.se driver försäljning mot husdjursägare via butiker och en egen e-handel med en total omsättning idag på strax under en halv miljard. Med delvis ny ledning och utökad ägargrupp, som inkluderar eEquity sedan december 2021, har de våren 2022 påbörjat arbetet med att bygga en helt ny teknisk arkitektur som ska möjliggöra stark tillväxt, hög varumärkeskännedom och en branschledande kundupplevelse med målet satt på en fyrdubblad omsättning inom lika många år.
I en unik och agil projektorganisation med såväl intern kompetens som nyckelpersoner från Grebban, Storm Commerce och ett antal specialiserade partnerbolag har de satt ihop ett team som på ett gränsöverskridande sätt bygger en modern skalbar digital first set up med stor flexibilitet för att möjliggöra nästa steg för ZOO.se såväl online som i butik.
I en spännande paneldiskussion, som leds av Anton Johansson, CEO på Grebban, diskuterar Christer Åberg, CEO på ZOO.se, Michael Hallberg, Co-founder på Storm Commerce och Alexandra Severin från eEquity hur du bäst bygger för tillväxt i det digitala landskapet och potentialen i att hitta balansen mellan egen organisation och strategiska samarbeten i en avancerad teknisk struktur för att snabbast nå högt satta mål i bransch i ständig förändring.
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.
Varje vecka hittar du 8-10 artiklar, poddar och rapporter som vi tycker är extra intressanta med länkar och kommenterar.
Med utgångspunkt från Sveriges största och ledande e-handelsevent, D-Congress, samtalar vi med entreprenörer, e-handelsprofiler och ledande leverantörer om morgondagens e-handel.
Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista. Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.
Bambuser, Instabox och Voyado är finalister när Svensk Digital Handel nu utökar tävlingen D-Award med en ny kategori; Årets leverantör. Vinnaren utses av en jury bestående av Svensk Digital Handels styrelse och presenteras på D-Congress den 28 april.