Veckans Brief: Long read om Shein – veckans måsteläsning
Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein.

Trustrace
Hållbarhetschef
Impact proof – product traceability & supply chain sustainability
Konsumenterna litar idag på att företag kan göra mer skillnad i hållbarhetsfrågan än institutioner. Det ställer höga krav och förväntningar på e-handeln och kunderna efterfrågar transparens och action. Samtidigt har pandemin gjort att utvecklingen inom digitalisering ”hoppat framåt” ett antal år vilket gör att utvecklingen för ny teknik att jobba med och mäta sitt hållbarhetsarbete snabbt gått framåt.
As Head of Sustainability and Innovation, Marianne focuses on Sustainability and Traceability covering standards and certifications, material intelligence, LCA analysis, compliance and circularity. She joined TrusTrace in Stockholm in February 2021. Prior to joining TrusTrace, Marianne worked as an investor for a Creathor Venture, a German Venture capital fund investing in tech start ups, where she set up the Nordic business for the firm. She also has deep expertise from the food industry where she was in her last role leading the innovation team for Anheuser-Busch in the UK and developed a sustainability strategy for Stella Artois.Marianne holds an Master in Marketing from EADA business school in Barcelona as well as a Bsc in Digital Media from the University of Applied Sciences in Bremen.
Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.
”Dags för paradigmskifte för digitala upplevelser inom handeln”
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.
Med utgångspunkt från Sveriges största och ledande e-handelsevent, D-Congress, samtalar vi med entreprenörer, e-handelsprofiler och ledande leverantörer om morgondagens e-handel.
Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista. Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.