Veckans Brief: DTC-bolagens framtid och kanalstrategi
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.

Maya Delorez
VD och grundare
Från 0 till 100 mkr på fyra år
Madelene Törnblom startade sin e-handel Maya Delorez som 20-åring och är redan på väg att spränga 100-miljonersvallen – helt utan externt kapital. Madelene grundade bolaget redan för fyra år sedan, parallellt med studierna. Hon hade precis sålt en av sina hästar och bestämde sig för att använda pengarna till att starta en egen e-handel. Idag har Maya Delorez över 20 anställda och var av de nominerade i D-Award förra året.
I denna firechat chat berättar Madelene hur hon gick från 0 till 100 mkr i omsättning på fyra år och vad hon lärt sig längs vägen. Att skapa en emotionell känsla för varumärket är någonting hon verkligen lyckats med. Hur gör man för att skapa den otroliga lojalitet som hennes kunder har? Transaktionell strategi VS emotionell strategi? Vilken e-handelsplattform är bra att börja med? Och mycket mer.
Madelene Törnblom startade Maya Delorez som 20-åring. Efter bara fyra år omsätter företaget närmare 100 miljoner kronor, är ett team om 25 anställda och kunder i över 70 länder – vilket gör Maya Delorez till ett av de snabbast växande e-handelsföretagen i Sverige. Helt utan externt kapital. Visionen är ambitiös men tydlig: de ska bli världsledande i branschen.
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.
Varje vecka hittar du 8-10 artiklar, poddar och rapporter som vi tycker är extra intressanta med länkar och kommenterar.
Med utgångspunkt från Sveriges största och ledande e-handelsevent, D-Congress, samtalar vi med entreprenörer, e-handelsprofiler och ledande leverantörer om morgondagens e-handel.
Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista. Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.
Bambuser, Instabox och Voyado är finalister när Svensk Digital Handel nu utökar tävlingen D-Award med en ny kategori; Årets leverantör. Vinnaren utses av en jury bestående av Svensk Digital Handels styrelse och presenteras på D-Congress den 28 april.