Veckans Brief: Long read om Shein – veckans måsteläsning
Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein.

Closer
Project Manager ASTER, Alliance for sustainable e-commerce
Hur gör vi e-handelsleveranserna mer hållbara?
Det finns en debatt i samhället om e-handelns leveranser är miljömässigt hållbara. Samtidigt kan hemleveranser nästan betraktas som samhällskritiskt efter att vi under pandemin uppmanades av myndigheter och regeringsrepresentanter att handla på nätet istället för i fysiska butiker.
Hur rättvis är kritiken mot e-handelns leveranser? Vilken roll kan e-handeln spela i omställningen mot ett mer hållbart samhälle? Det pågår en rad initiativ i branschen för att hjälpa konsumenter att göra mer hållbara leveransval. I denna session presenteras och diskuteras en rad av dessa branschinitiativ.
Presenteras i samarbete med Dagens Logistik
Josephine är en av två ansvariga för ASTER som är ett Vinnova-finansierat initiativ startat under hösten 2021. ASTER har som mål att skapa verkstad kring utmaningar inom e-handeln för att uppnå målbilden att “Varje e-handelsleverans i Sverige ska vara hållbar och bidra till ett levande samhälle” genom att jobba som en katalysator för att alla e-handelns aktörer ska kunna gemensamt möta sina utmaningar inom ramen för samverkansprojekt, samt att vara en drivkraft kring viktiga frågeställningar.
Ett exempel är ett pågående nära arbete med Svensk Digital Handel, 10 e-handlare och 10 distributörer att jobba fram en branschöverenskommelse kring “Den fossilfria leveransen”. Tidigare har Josephine bla. arbetat med utvecklingen av geofencing i Sverige samt jobbar en del av sin tid inom det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden.
Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.
”Dags för paradigmskifte för digitala upplevelser inom handeln”
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.
Med utgångspunkt från Sveriges största och ledande e-handelsevent, D-Congress, samtalar vi med entreprenörer, e-handelsprofiler och ledande leverantörer om morgondagens e-handel.
Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista. Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.