Veckans Brief: Long read om Shein – veckans måsteläsning
Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein.

Grebban
CEO & Founder
Presenteras av: Storm Commerce/Jetshop
Att bygga för miljardomsättning
ZOO.se driver försäljning mot husdjursägare via butiker och en egen e-handel med en total omsättning idag på strax under en halv miljard. Med delvis ny ledning och utökad ägargrupp, som inkluderar eEquity sedan december 2021, har de våren 2022 påbörjat arbetet med att bygga en helt ny teknisk arkitektur som ska möjliggöra stark tillväxt, hög varumärkeskännedom och en branschledande kundupplevelse med målet satt på en fyrdubblad omsättning inom lika många år.
I en unik och agil projektorganisation med såväl intern kompetens som nyckelpersoner från Grebban, Storm Commerce och ett antal specialiserade partnerbolag har de satt ihop ett team som på ett gränsöverskridande sätt bygger en modern skalbar digital first set up med stor flexibilitet för att möjliggöra nästa steg för ZOO.se såväl online som i butik.
I en spännande paneldiskussion, som leds av Anton Johansson, CEO på Grebban, diskuterar Christer Åberg, CEO på ZOO.se, Michael Hallberg, Co-founder på Storm Commerce och Alexandra Severin från eEquity hur du bäst bygger för tillväxt i det digitala landskapet och potentialen i att hitta balansen mellan egen organisation och strategiska samarbeten i en avancerad teknisk struktur för att snabbast nå högt satta mål i bransch i ständig förändring.
Anton Johansson är en av Sveriges mest eftertraktade experter på e-handel och DTC. Han är grundare och vd på e-handelsbyrån Grebban, investerare, senior rådgivare och uppskattad föreläsare- och kursledare.
Denna vecka har vi fastnat för en long read i Wired. Mycket fascinerande läsning om lurade kompanjoner, plagiat och vilken roll influencers spelar för Shein.
Nu kan du se första avsnittet av vår nya talkshow.
”Dags för paradigmskifte för digitala upplevelser inom handeln”
Denna vecka tar vi bland annat upp DTC-bolagens framtid och kanalstrategi, skolboksexempel på hur man bygger ett starkt community och long read om rivaliteten mellan Nike och Adidas.
Med utgångspunkt från Sveriges största och ledande e-handelsevent, D-Congress, samtalar vi med entreprenörer, e-handelsprofiler och ledande leverantörer om morgondagens e-handel.
Inet vann, i hård konkurrens med Djerf Avenue och RugVista. Instabox blev vinnare i den nya kategorin Årets Leverantör, i konkurrens med Bambuser och Voyado.