Matsvinn och hållbara affärer
Matsmart och Karma är både hyllade svenska impactbolag som startats utifrån insikten om hur mycket mat som går till spillo inom sina respektive branscher; dagligvaruhandeln respektive restaurangnäringen. Och hur det går att skapa affärer kring det som är bra både för miljön och konsumenters ekonomi. I detta samtal diskuteras hur de värderingar som formats utifrån dessa insikter genomsyrar respektive företag. Vi diskuterar hur jobbar de med sitt varumärke och sin tillväxtstrategi samt hur de ser på framtiden för detaljhandeln respektive restaurangnäringen.
Samtalet faciliteras av Simon Saneback.
Ulf är medgrundare och Brand Director för impactbolaget Matsmart, som startades med en insikt om hur mycket produkter som går till spillo i matsektorn. Och hur dåligt det är, för både miljö och plånbok. Den här insikten blev till ett snabbväxande e-handelsbolag, just nu på väg in på sin fjärde europeiska marknad. På Matsmart handlar kunderna prisvärda varor som annars hade riskerat att slängas. Ofta på grund av överskottsproduktion, förpackningsbyten eller säsongsvariationer. Matsmart gör det enkelt och billigt för konsumenter att leva mer hållbart.