Svensk modeindustri en innovativ kraft att räkna med

FILM: Urval från sändningen med Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council

Modeindustrin i Sverige har fördubblats de senaste 10 åren och är idag en stor basindustri. I vår livesändning Pre D-Congress den 11 mars pratade vi med Jennie Rosén, VD på Swedish Fashion Council, om hur modeindustrin nu förändras. Branschen är mitt i ett stort generationsskifte, Covid19 slog till, accelererad digitalisering och ökad e-handel. Och mitt i detta den största utmaningen av dem alla; att bli mer hållbar och samtidigt lönsam. Det finns många initiativ som bubblar och Sverige har stora möjligheter att gå ledande in i nästa generations mode.

Modeindustrin har under de senaste 10 åren haft en extrem tillväxt. Totalt omsätter modeindustrin 3 triljarder dollar globalt och är en basindustri för Sverige. Men framgången är även en stor utmaning– hur driver man ett både lönsamt och hållbart modeföretag samtidigt som omvärlden förändrar i en rasande fart? Det sker nu ett stort generationsskifte, Covid19 har påverkat extremt mycket kopplat till digitaliseringen och en ökad e-handel.

– Vi ser många fina och stora innovationer från Sverige både på materialsidan och stora företag som blivit hållbara. Det modebranschen tittar på är nya och smarta material, cirkulära affärsmodeller, re-cycle, re-use och uthyrning. Och det spännande som händer samtidigt med digitaliseringen är att modeindustrin blir ”disruptad” av andra industrier vilket resulterar i många nya affärsmodeller. Eller att man samverkar mellan olika industrier som skapar nya innovationer, säger Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council.

Bild: Easysize

Att man samarbetar över gränserna och i olika branscher ger en synergieffekt när det kommer till innovation. Easy Size är ett exempel på ett företag inom techindustrin som gått in i modeindustrin, grundat av Golnaz Khusainova, utsedd till en av ”30 under 30” av Forbes. Med hjälp av AI har de kunnat sänka returerna i e-handeln genom att titta på kundens unika preferenser. Den kan se vilken stil vi har och då erbjuda oss kläder i rätt storlek. Ett annat exempel är spelbranschen som exploderat under pandemin. Här säljer man digitala lager åt modeindustrin som också bevisar att konsumenten är beredda att betala för virtuella kläder.

– När konsumenten förflyttar sig behöver modeindustrin haka på. Många har redan förflyttat sin marknadsföring eller börjat sälja digitala lager i spelindustrin. Spelbranschen har gått in och tagit stora andelar av modeindustrin under pandemin, och man ser redan nu att kunden är beredd att betala för kläder inom gaming, fortsätter Jennie Rosén.

Ett exempel är spelet Fortnite vars affärsmodell går ut på att sälja tillgångar i spelet. Digitala kläder, eller ”skins” som det kallas, är det spelaren köper. Fortnite säljer idag virtuella kläder för en högre summa än vad Amazon säljer fysiska kläder. De stora modevaruhusen internationellt går ofta i bräschen för utvecklingen. När Balenciaga släppte sin senaste kollektion samarbetade de med svenska bilmärket Polestar och släppte ett spel i stället för att ha en modevisning. De skickade ut 3D-glasögon till journalister som fick titta på spelet och de öppnade även upp det för allmänheten så att alla kunde testa att spela. Essensen i spelet gick ut på att man skulle befinna sig i framtiden, år 2031.

Bild: Polestar/Balenciaga

Nya material och nya affärsmodeller

Det modeindustrin kommit igång ordentlig med är nya och smarta material, cirkulära affärsmodeller som re-cycle, uthyrning och swopping. Det finns många idag som köper ett plagg för att bara använda det en gång, eller till speciella tillfällen som bröllop. Och här finns stora möjligheter.

– Ett alternativ kan vara att köpa ett plagg som man enbart har i 48h som sedan multnar ner som ett löv i naturen, och försvinner in i kretsloppet vilket skulle ha en positiv påverkan på miljön. Komposterbara kläder helt enkelt, säger Jennie.

Plagg som dessa skulle produceras i lokala mikrofabriker vilket innebär att man beställer en ritning och hämtar ut den i närområdet. En väldigt kort leveranskedja. Ett exempel på det här är svenska företaget Streamateria som i samarbete med Puma tog fram ett jogginglinne i det här materialet.

En modeindustri i transformation

Det går väldigt bra för vissa företag inom modeindustrin under pandemin medan vissa andra har det svårare. Det beror på hur och var man befinner sig just nu. Men det finns samtidigt extremt bra möjligheter. Sverige har stora möjligheter att gå ledande in i nästa generation mode. Swedish Fashion Council tittar på vilka olika innovativa lösningar som finns och lyfter fram dem för att kunna stötta och hjälpa andra samt hitta framtida affärer.

Jag skulle säga att modeindustrin befinner sig i en transformation snarare än en kris. Lösningar man ser redan idag och som ökar i snabb takt är uthyrning, second hand, swopping och nya material. Enbart delen re-commerce, har under 2020 gått in och tagit 7 procent av marknaden. En siffra som räknas vara 14 procent år 2024, säger Jennie

Butiken relevant byggsten i ett större pussel

När den mesta av handeln sker digitalt och i kombination med pandemin funderar många över den fysiska butikens relevans framöver. Det finns många olika initiativ inom den svenska modeindustrin inom området och inte enbart en lösning på branschens framtid utan många.

En av gästerna i Pre D-Congress var Jacob Skragge, medgrundare och VD till smyckesvarumärket All Blues som nu öppnar sin första butik mitt under pandemin.

Bild: All Blues butik, Stockholm

– Den fysiska butiken kommer absolut fortsätta vara relevant. Staden och vad som finns i den blir ännu viktigare framöver. Innehållet i de fysiska butikerna kommer behöva förändra sig med mer underhållning kopplat till butiksytor eller andra spännande saker. Med det sagt kommer kreativitet bli extremt viktigt kopplat till hela den fysiska platsen, vad man gör och hur kundkontakten sker. Pop-up butiker kommer säkerligen bli allt vanligare, säger Jennie.

Det Swedish Fashion Council har högst upp på sin agenda just nu är mångfald då den blir allt mer viktig. Under 2020 har man gjort en indikationsstudie för att se hur det ser ut i modebranschen gällande det i syfte att framtidssäkra modeindustrin och hitta innovationskraft. Det finns bevis på att ju mer perspektiv man har generellt i företag, desto mer innovation.

Swedish Fashion Council är en branschorganisation som startade 1979 som jobbar för att utbilda, främja och innovera svensk modeindustri för att den ska bli konkurrenskraftig, både nationellt och internationellt. Det bubblar inom den svenska modeindustrin kring hållbarhet och många initiativ startas. Sveriges innovationskraft inom dessa frågor kommer att bli en exportkraft att räkna med framöver.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!