Superentreprenören: ”Många pratar om purpose men det kommer inte från hjärtat”

Att ensidigt kriga på prisfronten kommer att döda e-handlare. I stället är det purpose driven commerce som är framtiden. Det menar e-handelsprofilen och investeraren Sïmon Saneback. ”Värderingar är avgörande när vi investerar i bolag”, säger han inför D-Congress.

När D-Congress drar igång på morgonen den 5 mars står Sïmon Saneback redo på den nya scenen som heter ”Värderingsstyrda affärer”.

Dock har den vältalige entreprenören ingen egen programpunkt. I stället tar han rollen som moderator (eller facilitator som det står i programmet) när chefer från bolag som Houdini, Karma, Hyber och Nudie avhandlar hur värderingar är naturliga och frodande delar av deras affärsverksamheter.

– Jag kommer att presentera och interagera med talarna, ställa frågor och bidra till att skapa engagemang. Det känns mycket spännande, säger han.

För honom är purpose ett självklart ämne på agendan – även inom den dagliga verksamheten på Wellstreet. Tillsammans med Mikael Wintzell (tidigare Klarna) grundade han Wellstreet 2016. Bolaget benämns ofta som en investerare men är också en tech- och innovationshubb samt en tongivande rådgivare inom e-handel.

En grundtanke med investeringarna är att snabbt få nya bolag att stå på egna ben. En annan är att investeringarna är av hållbar karaktär och att existensberättigandet sträcker sig bortom monetära intressen. Ett exempel är e-handelsbolaget Hyber som förlänger livslängden på barnkläder genom att hyra ut dem.

– Vi ser hur viktigt det är att kunna ha ett tydligt syfte och jobba med ett innehåll som betyder något. E-handelsbranschen och dess affärsmodeller ändras kontinuerligt, och det kommer nya generationer av konsumenter som rankar hållbarhet högre än många andra parametrar, säger Sïmon Saneback.

Därför tror han att företag som har en påklistrad hållbarhetsimage eller ägnar sig åt greenwashing inte kommer inte att bli långlivade.

– Många pratar om purpose men det kommer inte från hjärtat. Och då kommer man att få problem. I stället är det de som driver verksamheten med både passion och purpose som kommer att bli framgångsrika. För nu ser vi hur hållbarhet påverkar köpbeslut: 96 procent av svenskarna är beredda att förändra sitt beteende för att leva mer hållbart.

Den starka hållbarhetstrenden får uppbackning av den senaste E-barometern. När e-handelskonsumenterna listar vad fler aktörer borde jobba mer med kommer hållbarhet på andra plats. Bland annat blir hållbara leveranser allt viktigare.

Vilka föredömen ser du inom e-handel när det gäller dessa frågor?

– Apotea gör mycket bra. Pär Svärdson ser potentialen inom hållbarhet och pushar hela tiden gränsen för vad som är norm. Jag måste även nämna Tibber som revolutionerar energiindustrin. Ett elbolag som vill att du använder så lite el som möjligt, hur bra är inte det?

Hur är du själv som digital och hållbar konsument?

– För mig handlar det om att känna ett förtroende, att hygienfaktorerna fungerar och att nätbutiken är schysst på alla sätt. Jag tycker att allt fler företag börjar inse vilken tid vi lever i och blir bättre på att anpassa sig.


Fakta/Wellstreet

Grundades: 2016
Grundare: Sïmon Saneback och Mikael Wintzell
Vision: Bygger morgondagens teknikbolag som är både ekonomiskt och miljömässigt hållbara. Verksamheten är baserad i egna huset The Factory där man även driver acceleratorprogrammet Google Launchpad och investeringsprogrammet Fintech Loft tillsammans med Amazon.
Antal investeringsobjekt: 45 st.

Läs mer om D-Congress

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!