Storföretagen hoppar på direkt nu när Google kan prata svenska

Röst och data är en vinnande kombination. De smarta assistenterna ska vända upp och ner på vår vardag och revolutionera företagen. Nyligen lanseras Google Assistant på svenska och företagen är inte sena på att hoppa på tåget.

Snacka trafikläget med SJ och bolla recept med Mon-Ica. Nu när Google Assistant lanserar sin röstassistent på svenska börjar företag även på den här sidan Atlanten så sakteliga haka på trenden, som spås vända upp och ner allt vad kundrelationer heter.

Några av de bolag som är först ut med att koppla sina tjänster till Googles plattform är SJ, H&M och Ica. För er som minns ert 70-tal är det ett kärt återseende som väntar.– Vi har gjort en röstassistent som vi döpt till Mon-Ica, en figur från förr som vi plockat upp igen. En uppdaterad version. Med henne kan kunden få hjälp med inköpslistor och recept, säger Samuel Young, chef för Icas innovationsavdelning Ica X.

Google Assistant är utvecklad med hjälp av maskininlärning och det är med data från Googles enorma arkiv som rösttjänsten vuxit fram. Med teknik som taligenkänning kan användaren ställa avancerade frågor. Lägg därtill den information som varje företag sitter på.

Läs hela artikeln