Social Commerce och China Speed.

Kinesisk e-handel är världsledande – och det finns mycket som svenska företag kan lära sig av jätten I öst.

Årets tema för D-Congress är Stärkt konkurrenskraft när handeln är gränslös.

Förmiddagens program hade ett speciellt fokus på Kina, och Jacob Lovén och Tom Xiong som grundat podcasten Den Digitala Draken hade med sig flera namnkunniga gäster från Mittens Rike. Tillsammans försökte de besvara frågan varför Kina är den ledande innovatören inom e-handel.

En förutsättning är att hur landet gjort stora utvecklingssprång kulturellt, finansiellt och tekniskt de senaste åren.

– För att göra en jämförelse så har modernisering som tagit 50–60 år i väst tagit 10 år i Kina. Lägg dessutom Internet ovanpå det, så får ni en förklaring till varför Kina idag är världens ledande marknad för e-handel, säger Jacob Lovén från Den Digitala Draken.

Just detta kallar Den Digitala Draken för ”China Speed”.

Nyckeln är att bygga ett stort ekosystem kring hela produkten, som Alibaba som redan för två år sedan hade en färdig lösning på plats där miljardföretaget hanterade hela kedjan – från att ge tillverkare data inför produktutveckling och tillverkning, till att sedan erbjuda finansieringen av produktionen, ta hand om annonseringen och sen låta kunderna genomföra köpet genom Alibabas betalningslösning Alipay.

Den senaste trenden i Kina är det som kallas ”social commerce” – helt enkelt att möta kunderna utanför de vanliga e-handelsplattformarna och direkt låta dem göra köp i olika sociala nätverk.

I den inbjudna panelen som berättade mer om detta fanns grundarna bakom Flamingo.shop – July Chen och Shenyi Wu.

Flamingo är förenklat en ”Premium Wish ” – alltså en plattform för producenter av billiga produkter, men där man gjort ett urval och bara erbjuder högkvalitativa produkter, fortfarande till ett bra pris.

– Bilden som många i väst har av varor från Kina är att det är billiga saker till låg kvalitet. Men det är inte längre fallet. Många kinesiska producenter har jobbat länge med att producera högkvalitativa varor på uppdrag av västerländska varumärken. De har lärt sig mycket under tiden och vi såg en möjlighet att knyta kunderna i väst med dessa tillverkare, säger July Chen.

Nyckeln för att Flamingo ska lyckas har varit fyra grundpelare: Kvalitet, pris, logistik och service.

– Vi jobbar bara med de tillverkare som har den bästa kvaliteten till det bästa priset och kontrollerar alla produkter själva. När det gäller logistiken jobbar vi med snabbare leveranser än traditionella logistikleverantörer och vi klarar att leverera i hela världen inom tio dagar. Kunden är nyckeln och kommer alltid först för oss, säger Shenyi Wu.

På bara 18 månader har Judy Doll tagit en marknadsandel som en av de största kosmetikföretagen på den kinesiska marknaden.

Nyckeln har bland annat varit ett stort fokus på att möta kunderna i sociala kanaler.

Tingting Fang, som är brand director på Judy Doll, gav deltagarna på D-Congress ett exempel på hur detta går till i praktiken.

Företaget har ett samarbete med det sociala nätverket Tik Tok. Här kan användarna själva lägga upp filmer och när till exempel influencers gör sminktutorials kan följarna sedan lägga en beställning direkt i appen.

Tik Tok är populär även bland ungdomar i USA och Sverige men här är inte e-handelslösningen integrerad än.

– När en influencer som vi samarbetade med gjorde en film på Tik Tok som visade hur hon blandade två av våra ögonskuggor till en helt ny nyans blev klippet viralt. Vi förstod inte riktigt vad som hände men följande vecka sålde vi 50 000 ögonskuggor om dagen. Hela lagret tog slut och vi var tvungna att kontakta fabriken och förhandla så att de kunde öka produktionshastigheten, berättar Tingting Fang.

Efter D-Congress stannar de kinesiska gästerna i Sverige för att studera svensk e-handel.

– Vi är här för att dela med oss men stannar för att lära oss mer. Det görs mycket bra i Kina men vi kan lära oss även av er, säger Shenyiu Wu.