Sneakersnstuff-vd:n om varumärkets sprängkraft: ”Våra kunder kollar inte Prisjakt”

Ett varumärksbyggande baserat på fingertoppskänsla och trovärdighet har gett Sneakersnstuff en armé av extremt lojala kunder.

Köpupplevelsen har även gett en finalplats i D-Award. ”Det är kul att få ett erkännande. Samtidigt har vi mycket kvar att göra med vår e-handel”, säger grundaren och vd:n Erik Fagerlind.

Många framgångsrika bolag har sitt ursprung i en hängivenhet. Sneakersnstuff (SNS) är ett sådant bolag. De två grundarna Erik Fagerlind och Peter Jansson var redan i unga år entusiastiska samlare av sneakers och såg ett behov på den svenska marknaden, främst för fans med nischad smak.

Resten är – som det heter – historia. I dag är Sneakersnstuff ett globalt varumärke med en omfattande e-handel, butiker och barer i såväl Tokyo som New York.

Erik Fagerlind uppskattar att jag pratar om just varumärket. För honom handlar det inte i första hand om att se SNS som en kedja eller nätbutik utan som en större helhet.

– Vi är ett varumärke som tar sig uttryck genom kläder, klubbar, restauranger, skor, kultur, stilar… Vi är en plattform för kulturbyggande inom streetculture och sneakerculture.

Vad i detta kulturbyggande har fått er nominerade till D-Award, tror du?

– Vi har hittat en tonalitet som når vår målgrupp på rätt sätt med trovärdighet. Vi bidrar till kulturen, det handlar inte bara om att ha en snygg produkt i en snabb kassa. Folk väljer att köpa Stan Smith-skor hos oss även om vi inte är billigast. Våra core-kunder kollar inte Prisjakt. Stadium tillhör inte deras kulturella horisont. Vi pratar med en konsument som är väldigt intresserad. Men vi når också de som är nyfikna – för dem blir vi någon som visar upp vad som gäller.

Det pratas ofta om att ni lyckas skapa ha-begär. Hur gör ni det?

– Vi jobbar nära de största märkena där vi får ta del av exklusivare sortiment som bara är till för butiker som SNS. Leverantörerna gillar att jobba med oss för att vi tillför något till kulturen och är brandbuilders. För till exempel Nike har det blivit mer viktigt att kontrollera berättandet runt deras varumärke, därför vill de i högre grad sälja direkt till konsument. Men de behöver även sådana som oss som kan validera att Nike är bra.

Vad tycker du att ni kan utveckla i er köpupplevelse?

– Jag tror att vi kan bli mer personliga online. Vi har ganska mycket kvar att göra för att få nätbutiken att bättre spegla våra fysiska upplevelser– utan att göra avkall på hygienfaktorerna. Men det är intressant det där – titta på varumärket Supreme som har tagit en stark position inom populärkultur. De får negativ kritik för bland annat dåliga leveranser men är ändå konstant relevanta. Det finns något intressant med att lyckas vara relevant trots en usel service. Till slut blir det en del av varumärket – på gott och ont.

Ni driver flera klubbar och barer i anslutning till butikerna i Stockholm, Tokyo, New York och Berlin. Vad tillför de varumärket?

– Det är bra ställen för att sprida SNS-kulturen och för varumärkesaktivering av olika slag.

Vad skulle det innebära om ni vann D-Awards?

– Vi skulle bli enormt glada, det visar att vi har ett team som gör saker på rätt sätt.

Läs mer om D-Congress


Fakta/Sneakersnstuff

Antal butiker: 7 (Stockholm, London, Berlin, Paris, New York, Los Angeles, Tokyo)
Antal anställda: Drygt 200.
Marknader: Över 70 länder – med fokus på ett tiotal av dessa.
Omsättning: 872,6 miljoner kronor (2019)
VD: Erik Fagerlind

 

 

 

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!