PRESSMEDDELANDE D-AWARD 2020

Svenska e-handelsbolag nominerade för att inspirera och utveckla den digitala handeln

D-Award utser det e-handelsföretag som har bidragit mest till att utveckla den digitala handeln i Sverige det gångna året. D-Award startades 2018 av Svensk Digital Handel och vinnaren utses på D-Congress, Nordens största digitala retailevent. Juryn består av styrelsen i Svensk Digital Handel med Freddy Sobin som juryordförande. Allmänheten har skickat in förslag och juryn har överlagt sedan december, och har nu enats om tre finalister. De nominerade är Skincity, Sneakersnstuff och Pierce. Vinnaren utses av besökarna å D-Congress den 5 mars på Svenska Mässan i Göteborg.

Vissa varumärken inspirerar. Med små, enkla grepp, men med stor genomslagskraft. Genom sitt varma och effektiva tillmötesgående i supporten eller med en leverans som var både snabb, smidig, och snygg. Eller som skapat innovativa lösningar för att köpupplevelsen ska bli sömlös för dig som konsument. Varumärken som, i allt de gör, tänker ett steg längre för att påverka människors liv och världen vi lever i. Som integrerat det vi kallar ”purpose” eller ”higher value” som en viktig del i sina värderingar. Som lever det, både internt och externt. Dessa företag letar tävlingen D-Award efter.

Några av Sveriges mest erfarna e-handlare, tillika juryn i D-Award med juryordförande Freddy Sobin i spetsen, har sedan december diskuterat vilka företag som ska gå vidare i tävlingen. Allmänheten har kunnat skicka in bidrag och efter överläggningar har juryn nu kommit fram till följande nominerade företag:

Sneakersnstuff är ett skolexempel på hur man lyckas hålla ett varumärke ständigt aktuellt och Pierce är ett av Sveriges mest framgångsrika e-handelsbolag och sätter Sverige på den globala handelskartan. Skincity är har tagit kundupplevelse på nätet digitalt till en helt ny nivå genom att ge hudterapeuter en central roll i deras e-handel. Nu är det upp till besökarna på D-Congress att rösta på den de anser ska vinna, säger Freddy Sobin, juryordförande D-Award.

Vinnaren måste uppfylla ett eller fler kriterier för att kunna bli nominerade och vinna D-Award:

1. Företaget har genom nya innovationer och nya lösningar brutit ny mark och drivit den digitala handeln med varor i Sverige framåt.
  2. Företaget har utvecklat erbjudanden som genomsyrar alla företagets kanaler och som skapar en komplett kundupplevelse utöver det vanliga.
  3. Företaget har varit mycket framgångsrikt internationellt och bidragit till att sätta svensk e-handel på den globala e-handelskartan.
  4. Företaget ligger i framkant när det gäller värderingsstyrda affärer. Värderingarna genomsyrar hela företagets affär och är en del av vad varumärket står för.

Vi har i år lagt till ett kriterie i D-Award som handlar om värderingsdrivna affärer. Detta då det i en handel som styrs allt mer av transparens och ökad konsumentmakt kanske aldrig har varit mer angeläget än nu. Det är också därför det är vårt tema på D-Congress i år, säger Freddy.

Jury D-Award:

• Freddy Sobin, VD KICKS
  • Linn Tagesson, medgrundare Babyshop.se
  • Catrin Folkesson, Online Director COOP Sweden
  • Tomas Kull, medgrundare Mathem.se
  • Joakim Eskilsson, Head of consumer Services, H&M
  • Paul Fischbein, grundare Tretti.se och VD Hemmy.se
  • Fredrik Persson, CDO Stadium
  • Hans Ohlsson, VD ELLOS Group
  • Pauline Grindvall, grundare och ägare av Myperfectday.se
  • Hans Ohlsson.
  • Saknas på bilden: Carina Folkesson, Joakim Eskilsson.

FOTO: Svensk Digital Handel. Från vänster: Paul Fischbein, Linn Tageson, Fredrik Persson, Freddy Sobin, Tomas Kull, Pauline Grindvall,

För mer information, vänligen kontakta:
Eleonor Dahlberg, vVD, Svensk Digital Handel
eleonor.dahlberg@dhandel.se, 0707-77 14 24

Läs mer om D-Congress

• Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
  • Svensk Digital Handel
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!