Anneli Kansbod och Ella Stemme till Svensk Digital Handels styrelse

Bemz vd Anneli Kansbod och Ella Stemme, vd och grundare av SmartaSaker, har valts in i föreningen Svensk Digital Handels styrelse. I samband med föreningens årsstämma på torsdagen omvaldes Freddy Sobin, vd på KICKS, till ordförande och Linn Tagesson, grundare av Babyshop Group AB, valdes till ny vice ordförande.

Under det senaste året har Svensk Digital Handel bland annat lanserat ett logistikprogram med fokus på hållbarhet, genomfört Sveriges största e-handelsevent D-Congress med temat värderingsdrivna affärer och utvecklat certifieringen Trygg E-handel så att medlemmarna nu erbjuds kvalificerad rådgivning inom bland annat konsumenträtt, marknadsrätt och GDPR.

Coronakrisen innebär att digitaliseringen av detaljhandeln accelererar än mer. För att fortsätta stärka svensk e-handels konkurrenskraft behöver vi tillsammans öka innovationskraften och samtidigt snabbare ställa om till en desto mer hållbar e-handel. I detta arbete har Svensk Digital Handel nu en ännu viktigare roll att fylla. Vi ska öka tempot och fortsätta vara den självklara svenska intresseorganisationen för en hållbar digital handel, säger Freddy Sobin.

Anneli Kansbod är sedan maj 2019 vd för Bemz, ett globalt e-handelsföretag som designar skräddarsydda överdrag till IKEA-möbler för att förlänga deras livslängd.

Att stärka svenska e-handelsföretags konkurrenskraft både inom Sverige och internationellt är nödvändigt för både branschens utveckling och för att kunna skapa fler jobb. Certifieringen Trygg E-handel och samarbetet med europeiska organisationer är två områden som Svensk Digital Handel driver och som är viktiga byggstenar för att Sverige ska kunna bibehålla en position som ledande inom e-handel och digitalisering, säger Anneli Kansbod.

Ny i styrelsen är även Ella Stemme, vd och grundare av SmartaSaker. SmartaSaker startades 2006 och företagets idé är att samla konsumentprodukter som de tycker är smarta, innovativa och funktionella på ett ställe. Företaget samarbetar med svenska innovatörer och uppfinnare och är ofta en språngbräda eller första försäljningskanal för deras produkt.

För mig är det viktigt att vi i branschen har stort fokus på att utveckla en mer hållbar e-handel, både ur ett transport- och produktionsperspektiv. Jag ser även gärna en e-handel där vi istället för prispress och kampanjer riktar mer fokus på kundnyttan och värdet, det tror jag gör oss konkurrenskraftiga på sikt. Jag ser fram emot att driva dessa frågor tillsammans med branschkollegor inom ramen för Svensk Digital Handel och är tacksam för årsstämmans förtroende, säger Ella Stemme

Föreningen Svensk Digital Handels nyvalda styrelse:

Freddy Sobin, Kicks Kosmetikakedjan AB, ordförande
Linn Tagesson, Babyshop Group AB, vice ordförande
Anneli Kansbod, Bemz AB
Catrin Folkesson, Coop Online AB
Ella Stemme, SmartaSaker i Stockholm AB
Hans Ohlsson, Ellos Group AB
Joakim Eskilsson, H&M Hennes & Mauritz AB
Paul Fischbein, Hemmy AB
Pauline Grindvall, My Perfect Day AB

Fredrik Persson, representerande Stadium, och Tomas Kull, grundare av Mathem, lämnar styrelsen.

För ytterligare information kontakta:

Per Ljungberg, VD Svensk Digital Handel, per.ljungberg@dahandel.se 0702-366200

• Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
  • Svensk Digital Handel
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!