Pierce drar på gasen: ”Alltid fokus på kundupplevelsen”

För Pierce, som säljer kläder, utrustning och reservdelar till motorcyklar på nätet, var det full gas under senaste verksamhetsåret. Den trimmade köpupplevelsen har även gett en finalplats i D-Award. ­

– Det vore en ära att vinna, säger vd Henrik Zadig.

Det började i ett garage i Älvsjö 2008. Grundarna till Pierce, Stefan Rönn och Daniel Petersén, tröttnade på att jaga reservdelar till motorcyklar och där föddes idén om att starta en egen e-handel.

I dag driver Pierce nätbutikerna 24MX, XLmoto och Sledstore och sysselsätter cirka 380 medarbetare. Under 2019 växte bolaget med 32 procent till en omsättning på dryga 1,2 miljarder kronor. Man har också sedan dag ett gått med vinst.

Nu kan det även bli en vinst i D-Award där fajten står mellan Pierce, Sneakersnstuff och Skincity. Vinnaren utses under D-Congress.

­­– Jag är väldigt glad och stolt över att vi uppmärksammas. För oss är det alltid fokus på kundupplevelsen. Alla investeringar vi gör syftar till att skapa en så enkel och smidig köpväg som möjligt, säger Henrik Zadig.

Läs mer om D-Award

Den kraftiga tillväxten förklaras delvis av att företaget började sälja utanför landets gränser redan 2011. I dag finns Pierce på 17 marknader i Europa och har precis börjat testa global försäljning.

­– Över 80 procent av omsättningen kommer från utanför Sverige och vi är marknadsledare i varje land vi finns. Den största tillväxten sker i södra Europa.

Ambitionen är att fortsätta växa starkt utomlands.

­­­– ­Den europeiska marknaden för både motocross och vanlig MC är gigantisk och vi har bara skrapat på ytan, säger Henrik Zadig.

När han ombeds förklara vad som ligger bakom framgångarna verkar det inte finnas någon ände:

  • Egna produkter. ”Vi har jobbat fram en unikitet i marknaden med våra egna produkter. Där har vi lyssnat noga på vad kunderna vill ha. Cirka 40 procent av försäljningen är egna märkesvaror. Vi finns i alla prissegment.”
  • Köpupplevelsen. ”Vill vara helt lokala och erbjuder lokala språk, lokala betalsätt, lokala leveranssätt och kundservice på 15 språk. Kunden ska känna sig trygg.”
  • Att hjälpa kunden att välja rätt från början. ”Varje kontakt från kunden efter köp är ett exempel på att något i köpkedjan inte fungerar som det ska.”
  • Logistik. ”Vi måste ha kontroll på logistikflödet. 2016 invigde vi ett stort eget lager i Polen där vi servar hela Europa.”
  • Tonalitet. ”Våra kunder är oerhört passionerade. Det möter vi med en tonalitet som kunderna gillar. Vi skriver till exempel produkttexter själva och jobbar mycket med videos.”
  • En stark community. ”Vi har 1,5 miljoner följare i sociala medier där engagemanget är högst i branschen.”

Planen för 2020 är att sjösätta de satsningar som företaget har gjort på IT-sidan senaste året.

­­– Vi har bytt plattform och jobbat mycket i ”maskinrummet” och nu ska allt gå live. Det betyder bland annat att köpupplevelsen ska bli mer personlig.

Bolagets slogan är ”We are petrolheads in e-commerce” men det betyder inte att du måste vara MC-frälst för att få jobb där.

­­– Nej, absolut inte. Men vi har ett internt program som heter We ride där vi till exempel hjälper folk att ta körkort och komma så nära sporten det går. Det är mycket uppskattat.

Så vad kör du själv?

­– En Ducati Scrambler. Den är supersnygg och jag tycker nästan att det är synd när säsongen kommer och jag måste ta ut och smutsa ner den, haha.


Fakta/Pierce

Grundades: 2008.
Nätbutiker: 24MX, XLmoto och Sledstore. Säljer kläder, utrustning och reservdelar till motorcyklister och snöskoterförare över hela Europa.
Omsättning: 1,25 miljarder kronor (2019)
Marknader: 17 i Europa.
Antal anställda: Cirka 380 i fyra länder.
VD: Henrik Zadig

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!