Att göra nästa års D-Congress till det bästa hittills, att utveckla och anpassa certifieringen Trygg E-handel för framtiden, och att få en bild av vilka e-handelsrelaterade frågor som behöver drivas politiskt. Det är bara några av arbetsuppgifterna som väntar Per Ljungberg de kommande månaderna.

Han är sedan en dryg vecka tillbaka på plats på sitt nya jobb som vd för Svensk Digital Handel.

– Det känns fantastiskt bra! E-handel är så otroligt hett så det är kul att vara med här just nu. Det känns som att vi befinner oss i ett bra läge inom många områden, och att vi även har ett bra läge i bolaget och föreningen, säger han till Ehandel.se.

”Finns otroligt mycket att göra”

När de första dagarna på det nya jobbet är avklarade, med allt vad de innebär, planerar Per Ljungberg att på allvar skrida till verket med sitt nya uppdrag. Hösten är kanske e-handelns viktigaste period på året, och Svensk Digital Handels nya vd ser en ”otrolig potential” i den tid som väntar.

– Vi har länge talat om att e-handeln snart slår igenom på bred front inom hela detaljhandeln, men nu händer det på riktigt. Det är väldigt spännande och det finns otroligt mycket att göra, konstaterar han.

För Per Ljungberg är det ingen tvekan om att de svenska handlarna måste ta för sig på den internationella marknaden för att kunna konkurrera i framtiden, och han menar att det är intressant att detaljhandlare som tidigare nästan enbart fokuserat på fysisk handel nu avancerar på nätet.

Läs hela artikeln