Stärkt konkurrenskraft när handeln är gränslös

Öppningstal av Per Ljungberg på D-Congress 7 mars 2019

God morgon och hjärtligt välkomna till D-Congress 2019!

Svensk Digital Handel samlar hela det svenska ekosystemet inom den digitala handeln. Och D-Congress är i många avseenden symbolen för det här ekosystemet. Alla är här. Det är här de hetaste nya tjänsterna presenteras. Det är här de senaste insikterna levereras. Och det är här många nya samarbeten och nätverk formeras.

Och när vi nu är samlade här i Göteborg i Göteborg känns det fantastiskt kul att konstatera att svensk e-handel mår riktigt bra. Egentligen alldeles utmärkt, faktiskt. Allt fler svenska e-handelsföretag visar god lönsamhet och växer – inte bara i Sverige utan även utomlands.

En gränslös handel skapar möjligheter att expandera

Och det behövs. För när handeln har blivit gränslös har konkurrensen också blivit tuffare. Men en gränslös handel skapar också möjligheter att expandera. Och här finns det några svenska företag som sticker ut lite mer än alla andra. De bryter ny mark. De skapar kundupplevelser utöver det vanliga. Och de sätter svensk e-handel på den globala handelskartan.

Ta till exempel Desenio. De har genom sitt koncept trendy affordable art hittat sin nisch och på bara några år tagit sin målgrupp med storm. De lyckas ständigt ligga rätt i tiden, de engagerar sin målgrupp i sociala medier och de rullar ut sitt framgångskoncept på marknad efter marknad.

Eller iDeal of Sweden. De har skapat modevarumärke som år efter år når en enastående internationell tillväxt med lönsamhet. Med försäljning i tusentals fysiska butiker på världens alla kontinenter är de ett strålande exempel på hur företag med ursprung från digital handel driver utvecklingen av framtidens detaljhandel.

Ett tredje exempel är RevolutionRace. De har rört om rejält i en konservativ bransch som länge präglats av en hög prisbild. De involverar kunderna i både produktutvecklingen och marknadsföring och har skapat ett koncept som de nu når stora framgångar med på många marknader i hela världen.

De här tre företagen är nominerade till vårt nya pris D-Award, där det är ni här idag som väljer vinnaren som presenteras här i Kongresshallen klockan 15.30 idag.

De mest spännande retailkoncepten kommer från företag med ursprung från e-handeln

Desenio, iDeal of Sweden och RevolutionRace är alla företag som har förutsättningar att bli vårt nya IKEA eller H&M. För det är företagen som har sitt ursprung från digital handel som idag skapar de mest spännande retailkoncepten. I DNA:et sitter innovationskraft, snabbhet och personifiering – och att tänka internationell expansion från dag ett.

I det perspektivet följer e-handelsföretagen en stolt tradition. För Sverige är ett litet land i en stor värld. Vårt välstånd har till stor del byggts genom att ett antal svenska företag har växt, blivit riktigt stora och lyckats internationellt.

Vi har valt temat Stärkt konkurrenskraft när handeln är gränslös för årets D-Congress för att frågor om internationell handel och konkurrenskraft är och kommer att bli allt viktigare för svenska e-handelsföretag de kommande åren. Och här står Kina naturligtvis i fokus.

Så – vi har tagit Kina till årets D-Congress. Om du vill förstå varför det är kinesiska företag som är ledande innovatör inom e-handeln idag får du inte missa när Den Digitala Draken med gäster intar Kongresshallen senare här idag.

Svensk Digital Handel är och ska vara aktiva och drivande i debatten

Vi på Svensk Digital Handel ska bjuda på den här typen av insikter och inspiration, men även driva de frågor som bidrar till ett tryggare, smartare och mer lönsamt digitalt företagande i Sverige. Vi engagerar oss för att utveckla dialog och samverkan i branschen och vi påverkar de som sätter våra affärsförutsättningar så att våra kunder blir nöjda.

Det är ett ständigt pågående arbete som kräver att vi är aktiva. Senaste i höstas inför julhandeln var vi mycket aktiva och drivande i debatten. Och vi kommer att fortsätta att vara aktiva även framöver.

Och det gäller inte minst just leveranser. Vi har länge drivit på för att skapa bättre leveranser i Sverige. Och det har gett resultat. Bland annat i form av lördagsleveranser till paketombud. Men det finns fortfarande mycket som behöver förändras och göras annorlunda för att möta utvecklingen av konsumenternas beteenden. Och att dessutom göra detta hållbart.

Vi måste hjälpa konsumenter att välja hållbara leveransalternativ

Det kan handla om hur vi smidigt och med så låg miljöpåverkan som möjligt levererar varorna till konsumenterna på det sätt de önskar. Det kan handla om hur vi emballerar varorna. Det är varken ekonomiskt eller miljömässigt hållbart att så mycket luft levereras hem till de svenska hushållen. Och vi måste bli bättre på att visa och hjälpa konsumenten att välja hållbara leveransalternativ.

En annan viktig fråga som vi behöver prioritera är säkerhet och trygghet. Det finns som vi alla vet en rädsla bland många konsumenter för att drabbas av ID-kapningar eller bedrägerier när man handlar varor på nätet.

Vår certifiering Trygg E-handel är ett starkt och välkänt varumärke. Vi har aldrig haft så många certifierade e-handlare som vi har idag. Men vi är inte riktigt nöjda än. Vi kan och vi ska göra mer med certifieringen. När vi ses här om ett år så ska vi ha tagit Trygg e-handel till en ny nivå.

Vi är mycket stolta över årets program och utställning

Precis som e-handeln så växer D-Congress så det knakar. Vi är fler än någonsin här idag. Och vi är också mycket stolta över det program och den utställning som vi har skapat tillsammans med våra Business Partners i år. Som en e-handelsveteran sa till mig för någon månad sedan. ”Jag har aldrig sett ett så starkt program på e-handelsevent i Sverige tidigare. Det är direkt dumt att inte åka till D-Congress i år”.

Så, ni som är smarta som har valt att vara med här idag: Än en gång varmt välkomna till D-Congress 2019!