E-Barometern tar temperaturen

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

E-barometern april, 2020

E-handeln har aldrig tidigare under en enskild månad växt så mycket som den gjorde under april. Utifrån konsumenternas egna uppskattningar växte e-handeln med 44 % jämfört med samma månad ifjol. Andelen av befolkningen som e-handlade var 8 procentenheter högre än genomsnittet för 2019, hela 78 %. I den äldsta gruppen (65–79 år) var det 72 % som e-handlade, jämfört med 50 % i februari i år, innan coronakrisen hade slagit till. Det är ingen alltför djärv gissning att många av de här nytillkomna e-handelskonsumenterna kommer fortsätta att handla på nätet även efter att krisen har lagt sig.

LADDA HEM RAPPORTEN

Följande definieras inte som e-handel i E-barometern

» Köp i butik som först har bokats via internet
» Försäljning av tjänster (exempelvis resor, hotell och konsertbiljetter) som sker via internet
» Nedladdningar av exempelvis musikfiler, filmer och applikationer
» Internetförsäljning mellan företag
» Internetförsäljning mellan privatpersoner

HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRA NYHETSBREV

April 2020

E-handeln växer under coronakrisen

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 44 %* i april

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 44 % under april 2020. Detta kommer sig både av att det är betydligt fler som e-handlat (se i rapporten) och att det genomsnittliga beloppet har ökat kraftigt. Det finns en stark underliggande organisk tillväxt, som E-barometerns kvartalsrapporter de senaste åren dokumenterat. Men utöver den tillväxten har coronakrisen lett till en enorm tillväxt för e-handeln. Ingen enskild månad har någonsin tidigare visat på en lika hög tillväxt i E-barometerns historia.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

 

Ladda hem rapporten

Kvartal 1 2020

Corona har lett till kraftigt ökad e-handel

Ladda hem rapporten
 

Corona har lett till kraftigt ökad e-handel

När coronapandemin slog till mot Sverige i mars var det ingen som visste exakt vilka effekterna skulle bli på e-handeln. Många olika krafter har varit i spel parallellt. Å ena sidan kunde man förvänta sig mindre konsumtion, inte bara för att mångas privatekonomi skulle komma att påverkas, utan också för att sociala sammankomster plötsligt ställdes in. Det var ingen långsökt hypotes att ökad isolation skulle kunna innebära mindre behov av alla möjliga sorters varor. Å andra sidan kunde man föreställa sig att en betydligt större del av vår konsumtion skulle komma att göras på nätet, precis som mycket annat.

 

 

LADDA HEM RAPPORTEN

Årsrapporten 2019

70 % av svenskarna e-handlar

Ladda hem rapporten
 

70 % av svenskarna e-handlar

För första gången på helårsbasis visar E-barometern att 70 % av svenskarna i åldern 18-79 har e-handlat under en genomsnittlig månad. Fler än någonsin alltså, men knappast något tak. E-handlandet är för fler och fler svenskar en naturlig del av vardagen, yngre såväl som äldre. 13 % e-handlar mer än fem gånger i månaden, alltså mer än en gång i veckan. Föga förvånande växer även den gruppen. Mammor med barn boende hemma är ordentligt överrepresenterade i den här gruppen av högfrekventa e-handelskonsumenter. Vi vet sedan länge att bekvämlighet är den primära anledningen till att man handlar på nätet, även om det finns många andra orsaker också.

Hållbar trend allt tydligare

• Ökade krav på hållbara leveranser
• 2019 — året då modehandeln förändrades • Uppåt för skönhet och hälsa
• Mathandeln på nätet ny tillväxtmotor
• Mobilen hetast för e-handel

 

 

Ladda hem årsrapporten

Kvartal 3 2019

E-handeln växte med 11 % Q3

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 11 procent under tredje kvartalet.

Julhandeln kommer att dra igång på allvar redan sista veckan i november. Det vet vi från tidigare år och bilden cementeras av hur konsumenterna har svarat i E-barometern för kvartal tre. Amerikanska Black Friday är sedan länge en etablerad shoppingdag i Sverige och nu har också kännedomen om kinesiska Singles’ Day 11 november ökat markant. Samtidigt är de svenska e-handelsföretagens tillväxtförväntningar på julhandeln lite mer modesta än vad de varit de senaste åren, vilket ni kan läsa mer om i rapporten.

 

 

LADDA HEM RAPPORTEN

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!