E-Barometern tar temperaturen

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

E-barometern juni, 2020 – Måttligare ökning av e-handeln

E-handeln växte i något måttligare grad under juni, jämfört med april och maj, enligt konsumenternas egna uppskattningar. Andelen som e-handlade under månaden låg på 76 % och den totala tillväxten på 23 % (jämfört med juni 2019).

  • E-handeln växte med 23 %* under juni, jämfört med juni 2019.
  • 76 % av svenskarna e-handlade under juni, 80 % av kvinnorna och 72 % av männen.
  • Kläder och skor var den produktkategori som flest handlat från (43 %), följt av skönhet och hälsa (41 %).
  • Andelen som handlade dagligvaror på nätet var 18 %, vilket är 80 % fler än 2019 (10 %).
  • Färre oroar sig för landets ekonomi, jämfört med i maj.
  • 32 % bedömer att de handlar mer på nätet sedan coronakrisens början.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

LADDA HEM RAPPORTEN

 

Följande definieras inte som e-handel i E-barometern

» Köp i butik som först har bokats via internet
» Försäljning av tjänster (exempelvis resor, hotell och konsertbiljetter) som sker via internet
» Nedladdningar av exempelvis musikfiler, filmer och applikationer
» Internetförsäljning mellan företag
» Internetförsäljning mellan privatpersoner

HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRA NYHETSBREV

Juni, 2020

E-handeln växte med 23 %* i juni

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 23 %* i juni

E-handeln växte i något måttligare grad under juni, jämfört med april och maj, enligt konsumenternas egna uppskattningar. Andelen som e-handlade under månaden låg på 76 % och den totala tillväxten på 23 % (jämfört med juni 2019).

  • E-handeln växte med 23 %* under juni, jämfört med juni 2019.
  • 76 % av svenskarna e-handlade under juni, 80 % av kvinnorna och 72 % av männen.
  • Kläder och skor var den produktkategori som flest handlat från (43 %), följt av skönhet och hälsa (41 %).
  • Andelen som handlade dagligvaror på nätet var 18 %, vilket är 80 % fler än 2019 (10 %).
  • Färre oroar sig för landets ekonomi, jämfört med i maj.
  • 32 % bedömer att de handlar mer på nätet sedan coronakrisens början.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

 

Ladda hem rapporten

Maj, 2020

E-handeln växte med 36 %* i maj

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 36 %* i maj

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 36 % under maj 2020. Det är en något lägre tillväxt än i april, men fortfarande anmärkningsvärt. Precis som förra månaden beror tillväxten både på att det är fler som e-handlat och att det genomsnittliga beloppet har ökat. Det finns en stark underliggande organisk tillväxt, som E-barometerns kvartalsrapporter de senaste åren dokumenterat. Men utöver den tillväxten har coronakrisen lett till en enorm tillväxt för e-handeln.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

 

LADDA HEM RAPPORTEN

April 2020

E-handeln växer under coronakrisen

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 44 %* i april

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 44 % under april 2020. Detta kommer sig både av att det är betydligt fler som e-handlat (se i rapporten) och att det genomsnittliga beloppet har ökat kraftigt. Det finns en stark underliggande organisk tillväxt, som E-barometerns kvartalsrapporter de senaste åren dokumenterat. Men utöver den tillväxten har coronakrisen lett till en enorm tillväxt för e-handeln. Ingen enskild månad har någonsin tidigare visat på en lika hög tillväxt i E-barometerns historia.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

 

Ladda hem rapporten

Kvartal 1 2020

Corona har lett till kraftigt ökad e-handel

Ladda hem rapporten
 

Corona har lett till kraftigt ökad e-handel

När coronapandemin slog till mot Sverige i mars var det ingen som visste exakt vilka effekterna skulle bli på e-handeln. Många olika krafter har varit i spel parallellt. Å ena sidan kunde man förvänta sig mindre konsumtion, inte bara för att mångas privatekonomi skulle komma att påverkas, utan också för att sociala sammankomster plötsligt ställdes in. Det var ingen långsökt hypotes att ökad isolation skulle kunna innebära mindre behov av alla möjliga sorters varor. Å andra sidan kunde man föreställa sig att en betydligt större del av vår konsumtion skulle komma att göras på nätet, precis som mycket annat.

 

 

LADDA HEM RAPPORTEN

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!