E-Barometern tar temperaturen

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

E-barometern maj, 2020 – E-handeln har nått en ny nivå

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 36 % under maj 2020. Det är en något lägre tillväxt än i april, men fortfarande anmärkningsvärt. Precis som förra månaden beror tillväxten både på att det är fler som e-handlat och att det genomsnittliga beloppet har ökat. Det finns en stark underliggande organisk tillväxt, som E-barometerns kvartalsrapporter de senaste åren dokumenterat. Men utöver den tillväxten har coronakrisen lett till en enorm tillväxt för e-handeln.

LADDA HEM RAPPORTEN

Följande definieras inte som e-handel i E-barometern

» Köp i butik som först har bokats via internet
» Försäljning av tjänster (exempelvis resor, hotell och konsertbiljetter) som sker via internet
» Nedladdningar av exempelvis musikfiler, filmer och applikationer
» Internetförsäljning mellan företag
» Internetförsäljning mellan privatpersoner

HÅLL DIG UPPDATERAD MED VÅRA NYHETSBREV

Maj, 2020

E-handeln växte med 36 %* i maj

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 36 %* i maj

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 36 % under maj 2020. Det är en något lägre tillväxt än i april, men fortfarande anmärkningsvärt. Precis som förra månaden beror tillväxten både på att det är fler som e-handlat och att det genomsnittliga beloppet har ökat. Det finns en stark underliggande organisk tillväxt, som E-barometerns kvartalsrapporter de senaste åren dokumenterat. Men utöver den tillväxten har coronakrisen lett till en enorm tillväxt för e-handeln.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

 

LADDA HEM RAPPORTEN

April 2020

E-handeln växer under coronakrisen

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 44 %* i april

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 44 % under april 2020. Detta kommer sig både av att det är betydligt fler som e-handlat (se i rapporten) och att det genomsnittliga beloppet har ökat kraftigt. Det finns en stark underliggande organisk tillväxt, som E-barometerns kvartalsrapporter de senaste åren dokumenterat. Men utöver den tillväxten har coronakrisen lett till en enorm tillväxt för e-handeln. Ingen enskild månad har någonsin tidigare visat på en lika hög tillväxt i E-barometerns historia.

* Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

 

Ladda hem rapporten

Kvartal 1 2020

Corona har lett till kraftigt ökad e-handel

Ladda hem rapporten
 

Corona har lett till kraftigt ökad e-handel

När coronapandemin slog till mot Sverige i mars var det ingen som visste exakt vilka effekterna skulle bli på e-handeln. Många olika krafter har varit i spel parallellt. Å ena sidan kunde man förvänta sig mindre konsumtion, inte bara för att mångas privatekonomi skulle komma att påverkas, utan också för att sociala sammankomster plötsligt ställdes in. Det var ingen långsökt hypotes att ökad isolation skulle kunna innebära mindre behov av alla möjliga sorters varor. Å andra sidan kunde man föreställa sig att en betydligt större del av vår konsumtion skulle komma att göras på nätet, precis som mycket annat.

 

 

LADDA HEM RAPPORTEN

Årsrapporten 2019

70 % av svenskarna e-handlar

Ladda hem rapporten
 

70 % av svenskarna e-handlar

För första gången på helårsbasis visar E-barometern att 70 % av svenskarna i åldern 18-79 har e-handlat under en genomsnittlig månad. Fler än någonsin alltså, men knappast något tak. E-handlandet är för fler och fler svenskar en naturlig del av vardagen, yngre såväl som äldre. 13 % e-handlar mer än fem gånger i månaden, alltså mer än en gång i veckan. Föga förvånande växer även den gruppen. Mammor med barn boende hemma är ordentligt överrepresenterade i den här gruppen av högfrekventa e-handelskonsumenter. Vi vet sedan länge att bekvämlighet är den primära anledningen till att man handlar på nätet, även om det finns många andra orsaker också.

Hållbar trend allt tydligare

• Ökade krav på hållbara leveranser
• 2019 — året då modehandeln förändrades • Uppåt för skönhet och hälsa
• Mathandeln på nätet ny tillväxtmotor
• Mobilen hetast för e-handel

 

 

Ladda hem årsrapporten

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!