E-Barometern tar temperaturen

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i e-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

E-barometern Årsrapport 2019

För första gången på helårsbasis visar E-barometern att 70 % av svenskarna i åldern 18-79 har e-handlat under en genomsnittlig månad. Fler än någonsin alltså, men knappast något tak. E-handlandet är för fler och fler svenskar en naturlig del av vardagen – yngre såväl som äldre. 13 % e-handlar mer än fem gånger i månaden, alltså mer än en gång i veckan. Föga förvånande växer även den gruppen. Mammor med barn boende hemma är ordentligt överrepresenterade i den här gruppen av högfrekventa e-handelskonsumenter. Vi vet sedan länge att bekvämlighet är den primära anledningen till att man handlar på nätet, även om det finns många andra orsaker också.

Följande definieras inte som e-handel i E-barometern

» Köp i butik som först har bokats via internet
» Försäljning av tjänster (exempelvis resor, hotell och konsertbiljetter) som sker via internet
» Nedladdningar av exempelvis musikfiler, filmer och applikationer
» Internetförsäljning mellan företag
» Internetförsäljning mellan privatpersoner

LADDA HEM ÅRSRAPPORTEN 2019

Årsrapporten 2019

70 % av svenskarna e-handlar

Ladda hem rapporten
 

70 % av svenskarna e-handlar

För första gången på helårsbasis visar E-barometern att 70 % av svenskarna i åldern 18-79 har e-handlat under en genomsnittlig månad. Fler än någonsin alltså, men knappast något tak. E-handlandet är för fler och fler svenskar en naturlig del av vardagen, yngre såväl som äldre. 13 % e-handlar mer än fem gånger i månaden, alltså mer än en gång i veckan. Föga förvånande växer även den gruppen. Mammor med barn boende hemma är ordentligt överrepresenterade i den här gruppen av högfrekventa e-handelskonsumenter. Vi vet sedan länge att bekvämlighet är den primära anledningen till att man handlar på nätet, även om det finns många andra orsaker också.

Hållbar trend allt tydligare

• Ökade krav på hållbara leveranser
• 2019 — året då modehandeln förändrades • Uppåt för skönhet och hälsa
• Mathandeln på nätet ny tillväxtmotor
• Mobilen hetast för e-handel

 

 

Ladda hem årsrapporten

Kvartal 3 2019

E-handeln växte med 11 % Q3

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 11 procent under tredje kvartalet.

Julhandeln kommer att dra igång på allvar redan sista veckan i november. Det vet vi från tidigare år och bilden cementeras av hur konsumenterna har svarat i E-barometern för kvartal tre. Amerikanska Black Friday är sedan länge en etablerad shoppingdag i Sverige och nu har också kännedomen om kinesiska Singles’ Day 11 november ökat markant. Samtidigt är de svenska e-handelsföretagens tillväxtförväntningar på julhandeln lite mer modesta än vad de varit de senaste åren, vilket ni kan läsa mer om i rapporten.

 

 

LADDA HEM RAPPORTEN

Kvartal 2 2019

E-handeln växte med 13 % Q2

Ladda hem rapporten
 

E-handeln växte med 13 procent under andra kvartalet.

E-handeln fortsätter att ta svenska konsumenter med storm. Tillväxten på 13 procent under det andra kvartalet är förvisso något lägre än vad vi vant oss vid, men det är också naturligt att den procentuella tillväxten avtar successivt i takt med att e-handeln mognar. Digitaliseringen av handeln tränger allt djupare in i köpupplevelsen. Det råder inte längre några täta skott mellan fysisk handel och e-handel, utan det digitala och det fysiska flyter ihop mer och mer.

En enklare vardag

  • 70 procent av svenskarna e-handlade under andra kvartalet
  • Hälften handlade direkt i mobilen
  • Valfrihet ger nöjda konsumenter
  • Allt färre förväntar sig fria returer
  • 14 procent av företagen har slutat med fri frakt

 

 

Ladda hem rapporten

Kvartal 1 2019

E-handeln växte med 15 % Q1

Ladda hem rapporten
 

Tillväxten av den totala e-handeln till under första kvartalet uppgick till 15 %

E-handeln fortsatte att utvecklas starkt under det första kvartalet 2019. Tillväxten uppgick till 15 procent och i snitt har hela 68 % av svenskarna e-handlat varje månad. Och av e-handelskonsumenterna har 49 % handlat via mobilen. (snitt under Q1 2019).

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln ökade med 15 procent under första kvartalet 2019.
  • Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen.
  • E-handeln av dagligvaror fortsätter att öka kraftigt i tillväxt med 19 procent.
  • Tre av fyra konsumenter gör medvetna val när de e-handlar och är beredda att betala mer för miljövänligare leveransalternativ.
  • Konsumenter väljer i högre utsträckning att e-handla från inhemska webbutiker.
  • Kina som e-handelsland minskar i popularitet hos svenska konsumenter, vilket kan bero på skärpta momsregler och hanterinsavgift, men också på att prisbild blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare

 

 

Ladda hem rapporten

 

E-Barometern 2009-2019

ARKIV

 
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!