Nya e-handelstrenden gör succé i Kina – nu kan den komma till Sverige

Serieentreprenören Tom Xiong. Illustration: Daniel Špaček

VIP-chattrum med exklusiva förhandsdeals, och rabatter riktade mot små kompisgrupper istället för mot tusentals människor samtidigt.
Det är två e-handelstrender som har exploderat i Kina under coronapandemin, enligt poddprofilen och e-handelsgurun Tom Xiong.
”Jag tror att båda fenomenen kan slå igenom i väst snart”, säger han.

I sjätte delen av Svensk Digital Handels och Breakits artikelserie om framtidens e-handel, berättar Digitala Draken-grundaren Tom Xiong om hur nya e-handelstrender har exploderat i det stora landet i öst under coronakarantänen.

Under Svensk Digital Handels event D-Congress i mars 2019 ledde succépodden Digitala Draken en session med flera prominenta kinesiska e-handelsjättar. Många av deltagarna fascinerades av skillnaderna mellan e-handeln i öst och väst, särskilt när e-handelplattformen Pindoudous tidigare CFO Shenyi Wu tog till orda.

”Den kinesiska e-handelsfilosofin är den motsatta jämfört med i väst. Man vill att människor ska tillbringa mycket tid i butikerna och göra det ofta. Det leder till att konsumenterna upptäcker nya märken och produkter med högre marginaler, och det är då man också börjar tjäna pengar”, berättade han.

Kina tar e-handeln till nya nivåer. Återupplev den Digitala Drakens medverkan på D-Congress 2019

Häromveckan kunde Breakits läsare lära sig mer om trenden liveshopping, som nu håller på att växa fram i Sverige då allt fler väljer att handla online istället för att gnugga axlar med andra shoppingsugna i fysiska butiker. Det här är den riktiga retail-ersättaren, som kommer närmast en sådan upplevelse Liveshoppingen som fenomen är redan väletablerat i Kina, enligt Tom Xiong.

”Det här är den riktiga retail-ersättaren, som kommer närmast en sådan upplevelse. Att du i ett socialt sammanhang kan titta på produkter och samtidigt få underhållning på köpet”, säger han.

Eftersom liveshoppingen har blivit så etablerad i Kina har det redan börjat dyka upp underkategorier i ”genren”, och Tom tror att två av dem kan vara nära att få ett genombrott även här i Europa.

Trend 1: ”Mini-groupons”

Groupon som fenomen, där tusentals människor köper en produkt online och får en saftig rabatt, är redan väletablerat i Sverige. Men i Kina har en avart vuxit fram: En variant där du och ett par vänner snabbt och smidigt kan köpa en produkt och få samma rabatt som när tusentals människor spekulerar på den. Mini-groupons är betydligt snabbare än groupons där du måste vänta dagar på att köpet går igenom.

”Ponera att du har tänkt köpa ett par blommor, eller en sminkprodukt. Du upptäcker att om du får med dig tre vänner så blir varan 30 procent billigare. Då kan du enkelt skicka erbjudandet till intresserade kompisar i en gruppchatt, och så går köpet igenom direkt. I Kina är folk vana att få produkterna de köper så snabbt som möjligt, senast dagen efter. Ingen väntar flera dagar på att få e-handelsvaror levererade, och det innebär att traditionella groupons inte fungerar lika bra”, säger Tom.

De är enkla att skicka ut i en gruppchatt och passar produkter som går spontanköpa

En mentalitet hos köparen som gör att mini-groupons blivit en succé är att man vill känna att man “kämpat” lite för att få rabatten. Går det för enkelt så kanske köpet inte går igenom, men genom att ragga upp några kompisar har du faktiskt ansträngt dig för att få produkten. På andra sidan står varumärket, som vill att köpet ska gå så smidigt som möjligt.

”I den miljön har minigruppköpen passat in perfekt. De är enkla att skicka ut i en gruppchatt och passar produkter som går spontanköpa. Vi pratar inte om en väska för 25 000, utan snarare motsvarigheten till en kexchoklad vid kassan när du redan står och betalar.”

Trend 2: VIP-chattrum

Här handlar det om VIP-chattrum där privatpersoner kan ge tips och tricks kring en produkt, och du får exklusiva förhandserbjudanden på nya produkter. I Kina har det här sättet att sälja produkter blivit enormt framgångsrikt. Det går ut på att företag eller privatpersoner sätter upp chattrum där de bygger upp ett nätverk av intresserade människor som gemensamt promotar en produkt.

En AI analyserar vad medlemmarna pratar om, vilka frågor som är viktigast för kunderna, och kan sedan sammanfatta det till överskådlig användarfeedback

Ett företag som nått enorma framgångar via chattrummen är sminkföretaget Perfect Diary. Enligt Tom har de 300 heltidsanställda som sitter och jobbar med 20 chattrum var, i varje chattrum kan upp till 500 personer lyfta problem eller frågor med produkten, sedan får de svar av andra i gruppen. ”Perfect Diary hade runt 800 miljoner dollar i omsättning i fjol, och ett estimat är att 20-40 procent av de pengarna kom från de här chattrummen, det har blivit en gigantisk business.”

Chattrummen har blivit ett helt nytt sätt att interagera kring ett ämne eller varumärke. Förutom att shopparna själva håller uppe engagemanget kring produkten så skickar företagen själva ut exklusiva erbjudanden till de lyckliga utvalda. En AI analyserar vad medlemmarna pratar om, vilka frågor som är viktigast för kunderna, och kan sedan sammanfatta det till överskådlig användarfeedback. En ovärderlig tillgång för företagen. ”De här chattrummen används både av glada amatörer, som själva bygger upp ett nätverk på hundratals personer, och av företag som har det i sin tillväxtstrategi”, berättar Tom. Han tror att fenomenen kommer att fortsätta växa explosionsartat under pandemin, och att beteendena som sätter sig nu kommer att finnas kvar i ryggmärgen på kunderna även när viruskrisen har lagt sig.

”Jag läste en undersökning som visade att 73 procent av deltagarna testade något nytt under karantänen, och att 72 procent av de som till exempel testade livestreaming för första gången sa att de skulle fortsätta med det även efter epidemin. Så de här vanorna som nu sätter sig, med nya sociala sätt att shoppa online, kommer definitivt få ett starkt fäste under den här perioden. Och det är väldigt sannolikt att trenderna kommer att sprida sig även västerut, precis som liveshoppingen nu har gjort” Det är de som testar nya saker – och som har förmågan att vara där konsumenterna är – som kommer att klara sig bäst

Vill ha engagemang och social kontakt

Per Ljungberg, VD på Svensk Digital Handel, tror att ”Mini-groupons” och VIP-chattrum mycket väl kan bli det nästa som innovativa svenska e-handlare testar efter livestreaming.

”Det är väldigt intressant att följa den ökade innovationskraften hos svenska handlare just nu. Det är de som testar nya saker – och som har förmågan att vara där konsumenterna är – som kommer att klara sig bäst. Just nu är svenskarna hemma och vill ha engagemang och social kontakt, så de här trenderna från Kina kan mycket snart vara här”, säger Per Ljungberg.

Digital Handel i en värld utan gränser – återupplev D-Congress 2019

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!