Nudie syr ihop affären med passion och lång hållbarhet

Klädföretaget Nudie föddes ur en passion för att bygga ett varumärke med schyssta produkter. I dag, 19 år senare, är Nudie ett globalt och framgångsrikt varumärke.

– Vi har en stor fanbase runt om i världen, säger delgrundaren och vd:n Joakim Levin.

Nudie är en del av det som en gång gick under benämningen det svenska modeundret ­– märken och stilar som har gjort succé utomlands.

Historien om Nudie började 2001 då det äkta paret Joakim Levin och Maria Erixon grundade bolaget utifrån en idé om att bygga ett modernt varumärke. Oberoendet liksom miljömedvetenheten var viktiga faktorer från start.

– Hållbarhet fanns i högsta grad med men det var inte formulerat på det sättet som i dag. För oss var det viktigt att ha koll på vilka som gjorde grejerna och under vilka förhållanden, säger Joakim Levin.

Här är en hälsning från Joakim

Den 5 mars talar han om NudieD-Congress under rubriken ”Start your own fucking brand” vilket också är titeln på den bok där Maria Erixon skildrar sin resa med klädmärket.

– Vid ett tillfälle fick Maria nog av en distributör som tyckte att vi skulle satsa mer och ta in investerare så hon sa ”Start your own fucking brand”. Det var ett uttryck för vår kärlek till det vi gjorde och för vårt oberoende – ekonomiskt, konstnärligt, produktionsmässigt, ja allt.

Under resans gång har de envist sagt nej till personer som har velat köpa in sig eller påverkat grundfilosofin. I dag är det ett bolag som omsätter nästan en halv miljard kronor och går med vinst. Nudie är specialiserat på otvättad denim och har blivit kända för principen att man inte ska tvätta sina jeans innan man har använt dem i sex månader. Dels för att det ger en mer personlig stil med slitage och passform – men också för att det är bättre för miljön.

Redan 2010 ställde bolaget om till att bara köra ekologisk bomull, trots att det knorrades en del hos leverantörerna som tvingades köra specialtillverkning.

I dag är till exempel spårbarhet, transparens och olika typer av återvinningsprogram naturliga inslag i affärsverksamheten.

Det mest hållbara man kan göra med ett par jeans är att förlänga livet på dem. Därför är alla egna butiker (och vissa återförsäljare) även ”repair shops” dit kunden kan gå med sina trasiga Nudie-jeans och få dem reparerade. Kostnadsfritt. Fria reparationer ingår – oavsett var man har köpt sina Nudie.

­– I fjol lagade vi närmare 60 000 par jeans. Bara i butiken på Vallgatan i Göteborg lagar vi 120 par jeans i veckan. Skapar detta trafik till butikerna? Ja. Lojalitet? Ja. Intäkter? Ja.

Men alla vill inte behålla sina gamla jeans. Därför får kunder 20 procent i rabatt när de köper nya jeans om de samtidigt lämnar in ett par gamla. Byxorna tvättas, lagas och säljs igen under Nudies Re-Use-label – både i de fysiska butkerna och i nätbutiken.

– Allt går åt, vi skulle kunna sälja mycket mer. Det kommersiella intresset för Re-Use är jättehögt, säger Joakim Levin.

Företaget är också engagerat i att skapa en bättre framtid för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom. Därför är Nudie nominerat till årets International Fairtrade Awards.

Trots framgångarna är Nudie relativt små i Sverige jämfört med utlandet. Av omsättningen kommer 10-15 procent från Sverige.

– Vi satsade globalt från början. Tyskland går väldigt bra, där har också hållbarhetsfrågan kommit långt. Även England går bra, och Australien har växt till en av våra största marknader. På senare tid har Thailand dykt upp som marknad. Hur de hittade oss är ett mysterium…


Fakta/Nudie

Omsättning: Cirkas 490 mkr (2019)
Rörelsemarginal: Cirka 10 procent (2019)
Antal anställda: Cirka 250
Butiker: 32 egna, en nätbutik.
Återförsäljare: Cirka 1 000 i 36 länder. Bolaget har under de tre senaste åren minskat antalet återförsäljare med cirka 500 för att få bättre kontroll.
Försäljning fördelat på kanaler: Återförsäljarverksamheten står för nästan 50 procent av omsättningen medan nudiejeans.com och egna repair shops står för 25 procent vardera.

Läs mer och D-Congress

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!