Nätbutiker tar över i gallerior: ”En ny trend”

Först flyttade handeln ut på nätet. Nu tar e-handelsföretagen även över i galleriorna, bland annat i Täby centrum. – Det är en ny trend, säger Oana Mihaescu, forskare vid Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Bloggaren Kenzas märkte Ivyrevel, nätvaruhuset NA-KD, teknikkedjan Net on Net, och mobilskalsmärket iDeal of Sweden. Det är några av e-handelsföretagen som nu finns i fysisk form i norrorts största gallerior, som Täby centrum och Mall of Scandinavia i Solna.

– Vi ser att flera online-butiker nu vill finnas i fysisk butiksform, säger Linda Jensen, centrumchef för Täby Centrum.

Butikerna är välbesökta

Hon är inte ensam om att märka av den trenden. Även i Westfield Mall of Scandinavia i Solna har flera nätbutiker öppnat den senaste tiden.

– Vi ser ett stort intresse. Butikerna har varit välbesökta. Inför öppningen av vissa har det även varit långa köer, säger centrumchefen Sofia Rundström.

Hon tror att butikerna är populära för att de redan är etablerade online.

Vanligare i större gallerior

Det är framför allt i norrorts större gallerior som trenden märks av. På köpcentrumen i Mörby, Sollentuna och Barkaby är det inte alls lika vanligt.

– Vi har inte märkt av den trenden alls än. Jag tror att de kanske söker sig till andra platser, säger Frida Torbiörnsson, marknadsansvarig för Stockholm Quality Outlet, i Barkaby.

Vill nå en bredare köpkraft

Även experter delar bilden av att allt fler renodlade e-handelsföretag öppnar fysiska butiker.

– Det är en ny trend, säger Oana Mihaescu, forskare vid Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Enligt henne finns det två anledningar till att e-handelsföretag öppnar i fysisk form. Den första är att en del av kunderna alltid kommer att ta sig till butikerna.

– Även om man handlar mycket på nätet så är människor fortfarande en social varelse. Man är på stan och då vill också de stora nätjättarna vara där, säger Oana Mihaescu.

Tjänar på att öppna butik

E-handelsföretagen använder även de fysiska butikerna som en form av marknadsföring.

– När man tittar på forskning så hjälper fysiska butiker online-försäljningen. Folk gillar att känna och titta på saker, säger hon.

Det finns även ett annat typ av symbolvärde att finnas i fysisk form, berättar Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende på Klarna.

– Jag tror att konsumenten upplever en ökad trygghet med onlinehandlare som även finns som fysisk butik, säger hon.

Trenden lär bli vanligare

Både Viveka Söderbäck och Oana Mihaescu berättar att handeln går igenom en strukturell förändring där både stadskärnor och gallerior ändrar form. Den blir mer av en mötesplats och då vill även nätföretagen finnas där.

– Jag tror det bara kommer bli vanligare och vanligare, och trenden syns även på andra håll i världen, säger Oana Mihaescu.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!