Svenska konsumenters import av varor köpta på nätet är klart större än svenska företags e-handelsexport till utländska konsumenter. I kombination med en snabbväxande global handel ger detta svenska retailföretag stora möjligheter att växa över gränserna.

Den svenska ”e-handelsbalansen” är negativ: under 2017 uppgick importen till omkring 13 miljarder kronor medan svenska e-handlare endast exporterade varor till ett värde av mellan 4 och 8 miljarder. Ovanstående är en av de viktiga slutsatser som dras i rapporten ”Gränslös handel – Sju framgångsfaktorer för global e-handel” som HUI Research nyligen har tagit fram på uppdrag av Handelsrådet.

Rapporten lyfter fram insikter från internationellt framgångsrika svenska e-handlare.

– Sverige är en stark exportnation och vi är duktiga på både handel och digitalisering. Ändå har vi en bit kvar innan vi blir en riktigt framstående e-handelsnation för utländska konsumenter, men det finns alla förutsättningar att ändra på det, säger Andreas Hedlund, vd för Handelsrådet.

Ladda ner rapporten

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!