Ny rapport: Fysisk handel förbättras genom digital modellering

Forskare vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg vill genom att använda digital modellering (digital modeling) se hur de fysiska butikerna kan utvecklas i takt med dagens trender där alltmer handel sker via nätet.

– Många kunder väljer idag att undersöka varan i en fysisk butik, men sen inhandla den via nätet – kanske genom ett annat företag, säger projektledaren Patrik Jonsson, Chalmers tekniska högskola. De fysiska handlarna behöver vässa sitt erbjudande så att de kan konkurrera med e-handeln på ett smart sätt.

Att det finns fördelar och positiva sidor med fysiska butiker märks inte minst genom att en del från början renodlade e-handlare nu även etablerar fysiska butiker. En av fördelarna med fysiska butiker som lyfts fram är möjligheten att interagera med kunderna och skapa kundanpassade produkterbjudanden.

Tvärvetenskaplig studie

Forskarna i studien som kommer från olika discipliner kommer att undersöka hur digital modellering kan användas för att utveckla handeln; exempelvis för att undersöka vilka möjligheter och vad resultatet kan bli för olika typer av produkter, kunder, handlare och tillverkare. De kommer också studera hur handlarnas förutsättningar och möjligheter för effektiv planering och styrning av produkters leveranskedjor påverkas av olika kombinationer av fysiska butiker och e-handel.

Fördelen med digital modellering är att det ger unikt beslutsunderlag och forskningen kan bidra till att visa på vilka modelleringar som fungerar i olika situationer och hur det kan integreras i planeringssystemet, säger Patrik.

Kundanpassning med digital modellering kan vara av stor betydelse för leveranskedjan inom handeln.

Kundanpassning med digital modellering kan vara av stor betydelse för leveranskedjan inom handeln. Projektet fokuserar på fysisk handel men studerar också e-handel, så resultaten kan ha positiva konsekvenser även för webbaserad handel.

Ladda hem rapporten

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!