Längre köpprocess pga förebyggande åtgärder kring bedrägerier behåller kunden långsiktigt

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 45 % (E-handelsbarometern augusti, 2020) under juli 2020, jämfört med samma månad ifjol. Men ökad e-handel innebär även ökat antal bedrägerier. Antalet cyberattacker mot organisationer och individer är betydande och har ökat eftersom kriminella drar nytta av den oro som nu råder med anledning av coronaviruset. Vissa hemsidor/domäner har skapats för att stjäla lösenord och inloggningsuppgifter medan andra syftar till att infektera datorer med skadlig kod. Onlineköp med stulna kortuppgifter, även kallat CNP-bedrägerier, är ett annat vanligt bedrägeri som ökar lavinartat över hela Europa.

Under 2019 anmäldes 26 747 identitetsbedrägerier. Det vill säga att en gärningsperson olovligen köper en vara/tjänst eller tar ett lån, eller liknande, med någon annans identitet (exempelvis namn eller personuppgifter) Inkluderar man även köp med stulna kortuppgifter är siffran 130 000 anmälda brott 2019.  Nätfiske är ett konstant problem, men fenomenet ökar enormt kring de stora köphelgerna, inte minst Black Friday. Kostnaden för dessa ligger på mer än 3 miljarder kronor om året.

Bedragare är både resursstarka, arbetar internationellt och ska inte underskattas. Det är svårt, eller rättar sagt näst inpå omöjligt, att få någon fälld för bedrägeri i samband med köp på nätet på grund av dagens lagstiftning, även om köpet gjordes från personens IP-adress hemma. Men det finns saker du som e-handlare kan göra för att minska risken.

Många e-handlare väljer att inte införa förebyggande åtgärder för att minska risken för bedrägerier i deras e-handel då man anser att det påverkar konverteringen negativt eftersom köpprocessen blir mer komplicerad. Men att tänka så är kortsiktigt. Dina konsumenter är de som drabbas, vilket gör att de då inte kommer välja att handla hos dig igen. Att som konsument känna sig trygg med att handla på nätet är A och O.

Det blir även allt vanligare är att bedragarna skaffar sig en så kallad ”målvakt”. Det är en person som antingen lånar ut sitt Bank-ID till bedragarna mot ersättning – sk friendly fraud, och sedan hävdar att hen blivit IDkapad. Eller en person vars ID-uppgifter helt enkelt har stulits. Sedan beställer de varor i personers namn som sedan krävs på pengar för varor de aldrig har beställt och den riktiga bedragaren kommer undan eftersom det är målvakten som ser ut att ha begått brottet.

Vad kan du som e-handlare göra?

Var extra uppmärksam på:

  • Beställningar som rör de allra dyraste produkterna alternativt är betydligt större än genomsnittet
  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad
  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod
  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund
  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats
  • Beställningar där kundens telefonnummer inte hittas när du söker på webben
  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen (t.ex. på natten)
  • Beställningar där kunden begär att levereras ska ske till anmärkningsvärda adresser (t.ex. på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc.)

Om beställningen avviker från normen, kontrollera kund- och orderinformation:

  • Är telefonnumret relaterat till kunden / adressen? (Kontrollera det angivna numret, t.ex. via hitta.se eller Google)
  • Är kunden registrerad på den angivna adressen? (Kontrollera adressen, till exempel via hitta.se eller Google)
  • Undersök adressen med Google Street View – ibland stöter du på en tom byggnadsplats med en brevlåda
  • Om det behövs, ring det angivna telefonnumret för att verifiera beställningen
  • Om leveransadressen och faktureringsadressen inte är densamma, kontrollera båda adresserna
  • Undersök vid behov. kund på Facebook, LinkedIn eller Instagram
  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!