Slush är ett galet årligt event med över 25 000 deltagare i Helsingfors.

Slush riktar sig främst till entreprenörer och investerare. Varje år kommer ca 25 000 besökare från världen över. Självklart finns här också många över lag kreativa och nyfikna människor som inte tillhör dessa två grupper men som vill se vilka som är de nya trenderna och vilken ny teknik som lyfts fram. Det var en av orsakerna till varför vi på Svensk Digital Handel fanns på plats. En annan är då det är här den nya generationens e-handlare är där för att berätta om sin verksamhet och hitta investerare.

Community + purpose = sant

Ett återkommande tema på Slush var ”empowering your customers”. Ge makten till kunderna och involvera dem så mycket som möjligt. En community är helt enkelt den nya omni-kanalen. Ett starkt engagerat community bestående av kunder är en kritisk faktor för framtida framgång. Det hör även ihop med H2H som man idag pratar om i stället för B2B eller B2B. Det finns en person bakom varje titel oavsett vilket slags företag man jobbar på och det är den människan du ska prata och skapa en relation med. Här kommer några tips från talare på Slush 2019 till dig för att skapa ett nytt community eller stärka det du har.

Dela dina värderingar och intentioner.

Som grundare handlar det om att berätta vad du tror på. Dela och prata om det. Ett bra exempel är AirBnB´s koncept ”We Accept”. Den har sin grund i att AirBnB i november 2016 erkände att man hade offentligt utbredd diskriminering på sin plattform och krävde att det skulle avskaffas med “gemenskapens åtagande”. De krävde sina användare att gå med på att “behandla alla i Airbnb-gemenskapen – oavsett ras, religion, nationellt ursprung, etnicitet, funktionshinder, kön, könsidentitet, sexuell läggning eller ålder – med respekt och utan fördom eller partiskhet” annars skulle de tas bort från plattformen. Kärnan i deras initiativ var tron ​​att acceptans börjar med oss ​​alla. I februari 2017, när den amerikanska federala regeringen tillkännagav ett reseförbud för sju nationer med majoritet av muslimer, visste Airbnb att de var tvugna att driva sitt budskap om ett icke-förhandlingsbart acceptans på den största möjliga nationella scenen. De ville skapa en möjlighet för människor runt om i världen att agera genom att stödja deras flyktinghjälps-initiativ. Då AirBnB inte var rädda för att prata om sin interna kamp använde de sitt interna engagemang i sitt community till att skapa en offentlig global kampanj som heter #WeAccept för att driva konversationen kring acceptans och inspirera till verkliga åtgärder.

Underhåll din tribe.

Involvera din community genom att låta dem vara de första som får testa dina nya produkter. Bra exempel här är Skimm och Thingtesting. Det senare bolaget är grundat av finlandssvenska Jenny Gyllander som också fanns på plats med eget mindre event dagen innan Slush. Hon hade skapat ett showroom med några av de nya produkterna hon marknadsför. Det brillianta med hennes idé är att potentiella kunder får testa de nya produkterna, medan hon själv testar bolagets finansiella kapacitet för investerare. Både produkten och bolaget betygssätts men utifrån olika syften. Jenny är med på Forbes lista framgångsrika européer under 30 år.

Jenny Gyllander, Thingtesting. Fotograf: Dunja Opalko

Möjliggör nätverkande.

Skapa en dialog genom att svara på kommentarer i sociala medier och skapa plats för ditt community att mötas upp IRL. Bra case är Mighty Network, Bumble Bees och LinkedIn. För mig är Mighty Networks en favorit då det är ett helt nytt sätt att bygga en samhällsdriven verksamhet. Jag älskar ju

värderingsdrivna affärer som också år vårt tema på årets D-Congress.  Varje person du adderar till ditt nätverk får möjlighet att fortsätta skapa värde för de andra i ditt community utan att du själv behöver göra mer handpåläggning. Det är ett sätt att samla eller starta ett community, onlinekurser och annat – allt på ett ställe, allt under ditt varumärke, tillgängligt på varje plattform Detta innebär att om du har en statisk webbplats på en plattform, onlinekurser på en annan, en community på en tredje, din försäljningstratt på en fjärde och betalningar på en femte, kan du nu ersätta en eller flera av dessa bitar med ett enda Mighty Network.

Samskapa samarbeten och content.

Använda dina kunder till att utveckla nya produkter eller hjälp dem att utveckla sina egna för att växa både deras och din business. Case: Rent-a-runway och svenska Revolution Race (som också vann vår tävling D-Award förra året för den e-handeln som utvecklar den digitala handeln i Sverige). De frågade kunderna om de ville vara med och välja färg på en fleecetröja, photoshoppade ihop tio varianter i olika färger och fick 1 100 kommentarer första timmen. Det är idag en del av deras framgångssaga.


Foto: Magnus Gotander

Sätt spotlight på människorna i din community.

Alla vill synas. Och du vill tillhöra en samhörighet/community. Exempel är Peloton som genom ny teknik möjliggör för dig att delta på ett spinningpass i vardagsrummet live med tränare som ger dig shout-outs.

Skapa kreativa upplevelser IRL.

Bygg pop-up butiker eller skapa andra events och scener och DYK UPP själv på plats! Träffa ditt community på riktigt. Bra exempel på företag som gör detta är Gentle Monster, Vans, The Assembly, butiksmagasinet Story. NYC-baserade detaljhandels-konceptbutik Story blandar magasinet med tidningen. Lika delar galleri och boutiquen, denna permanent popup återuppfinner sig varje några veckor för att avslöja en helt ny design – och helt nya varor. … Men det finns inget ad hoc om Story.

En annan person som också pratade om att ge mer makt till företagets community var Dr. Andreas Weigend. Han har skrivit boken “Data for the People” och var chief scientist på Amazon. Han coachade Jack Ma gällande Alibaba’s data strategi och 2018 utsåg Angela Merkel honom till Tysklands Digitala Rådgivare. Många är tveksamma till om de till exempel ska låta kunderna ranka eller sätta betyg på produkter eller tjänster. Tänk om någon säger någonting negativt! Men att ge den makten till sitt community och lyfta vad de tycker visar att du respekterar dem och deras åsikter.

Dr. Andreas Weigend, tidigare chief scientist på Amazon.

En annan person som också pratade om att ge mer makt till företagets community var Dr. Andreas Weigend. Han har skrivit boken “Data for the People” och var chief scientist på Amazon. Han coachade Jack Ma gällande Alibaba’s data strategi och 2018 utsåg Angela Merkel honom till Tysklands Digitala Rådgivare. Många är tveksamma till om de till exempel ska låta kunderna ranka eller sätta betyg på produkter eller tjänster. Tänk om någon säger någonting negativt! Men att ge den makten till sitt community och lyfta vad de tycker visar att du respekterar dem och deras åsikter.

Gyllene tider för investerare…och start-ups!

En av scenerna på Slush var ”pitch scenen” där e-handelsbolag fick pitcha sin idé för publik och sedan möta upp intresserade och investerare efteråt. PriceTap är en kundlojalitets-app kunderna använder till att scanna prislappar i butik som ger retailers direkt kunskap om vad kunderna vill ha så att de på ett diskret, dynamisk och på ett personligt kan sätt belöna dem. Appen möjliggör att skapa önskelistor både direkt online och genom att scanna prislappar i butik. Också ett sätt att involvera sitt community.

//Eleonor Dahlberg, vVD Svensk Digital Handel

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!