Tillväxten av den totala e-handeln under tredje kvartalet uppgick till 15 %

E-handeln fortsatte att utvecklas starkt under det tredje kvartalet. Tillväxten uppgick till 15 procent och även detta kvartal uppvisade de mognare branscherna god tillväxt. Modehandeln har haft det tufft totalt sett men på nätet har många aktörer sett sina e-handelssatsningar ta fart. Även elektronikhandeln gynnades under kvartalet och kan se fram emot Black Friday i november.

Bland de e-handelsbranscher som hade det tufft under kvartalet var det framförallt bygghandeln som utmärkte sig. Det är möjligt att den osäkerhet som råder på bostadsmarknaden och aktiemarknaden samt förestående räntehöjningar påverkar konsumtionen. Det återstår dock att se om dippen i bygghandeln är tillfällig eller om tillväxttalen kommer att vara lägre även framöver. Den ackumulerade utvecklingen för e-handeln under 2018 ligger kvar på 15 procent. Detta innebär att vi går mot en helårstillväxt om cirka 10 miljarder kronor om inget oförutsett händer under fjärde kvartalet.

Fotnot: Detta kvartal redovisas ej livsmedelsbranschens utveckling, men kommer förhoppningsvis att vara tillbaka i årsrapporten i februari.

Ladda ner rapporten