E-barometern juni, 2020 – Måttligare ökning av e-handeln

E-handeln växte med 23 %* i juni

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 23 % under juni 2020, jämfört med samma månad ifjol. Det är en betydligt lägre tillväxt än under tidigare coronamånader (44 % i april och 36 % i maj). Andelen som e-handlar har gått ned något jämfört med toppen i april (se nästa sida) och det självuppskattade snittbeloppet ökade ”bara” med 14 % jämfört med juni 2019.

En anmärkningsvärd skillnad jämfört med maj är att den manliga gruppen står för en betydligt svagare tillväxt än kvinnorna, +7 % jämfört med +44 %. Det är alltså de kvinnliga konsumenterna som står för tillväxten i juni.

I den äldsta åldersgruppen är tillväxten alltjämt mycket kraftig med +68 % för juni månad.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

Ladda hem rapporten

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!