14 september träder EU:s nya betaltjänstdirektiv PSD2 in.

Syftet är bland annat att skapa säkrare och smidigare betalningar på nätet, för både e-handlare och konsumenter.

Men vad betyder det för svenska e-handlare? Tobias Lindh, Chef för Adyen i Norden och Baltikum och Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, reder ut begreppen.

Den del av det nya EU-direktivet PSD2 som direkt påverkar svenska e-handlare är frågan om SCA – strong customer authentication. För att stärka skyddet för konsumenter och e-handlare i samband med betalningar över internet kräver EU nu att betalningarna ska vara tvåfaktorsauktoriserade.

– Det innebär att kortutgivarna kommer att kräva att e-handlare ska ge konsumenterna tekniska möjligheter att legitimera sig när man gör ett köp på nätet, säger Tobias Lind på Adyen.

Detta är främst en sak som berör bankerna som hanterar betalningarna, både kundens bank och e-handlarens bank.

– Vi har ett fantastiskt bra utgångsläge i denna fråga i Sverige, och systemet med tvåfaktorsauktorisering, eller 3D Secure, är något som de flesta e-handlare redan använder, säger Patrik Müller på DIBS.

De flesta e-handlare som säljer direkt mot konsument behöver alltså inte vidta några speciella åtgärder inför det nya direktivet. Däremot kan e-handlare se att deras konvertering påverkas av att man inte har en strategi för hur och när 3D Secure ska användas, till exempel vid undantag.

För företag som har någon form av prenumerationsmodell med samma belopp är det viktigt att man kontaktar sin bank och ser till att man är överens om att man skickar med rätt data i samband med transaktionerna. I fortsättningen kommer det att krävas att den första betalningen sker med stark kundverifiering för dessa transaktioner.

Den grupp som påverkas mest av det nya direktivet är företag som använder en prenumerationsmodell, men där beloppen skiljer sig åt från månad till månad.

– Det kan till exempel handla om en parkerings-app, en matkasseprenumeration eller andra tjänster. Även här är det viktigt att man pratar med sin bank och ser till att man är överens om vilken data som behöver följa med transaktionerna, säger Patrik Müller.

E-handlare och företag som hanterar transaktioner över internet får rådet att ta kontakt med sin betalningsleverantör för att säkerställa att allt är på plats inför den 14 september.

I tillägg till det nya betalningsdirektivet och SCA-reglerna så har kortnätverkens beslutsorgan, tagit fram en ny standard för två-faktorsautentisering. 3D Secure 2 erbjuds idag av en handfull betalningsleverantörer och väntas rullas ut under det närmaste året.

– När det är på plats uppstår en rad nya fördelar, bland annat när det gäller kundernas upplevelse i samband med transaktioner och köp som sker i mobila enheter, säger Patrik Müller.

– Grundprincipen med 3D Secure 2 är att man inte ska kompromissa med säkerheten, samtidigt som det skapar bättre användarupplevelser för kunderna och ökad konvertering för e-handlare. Om jag hade varit e-handlare hade jag sett denna utveckling som mycket positiv, säger Tobias Lindh.