Professor
Digital commerce and future urban logistics: How the use of space and time will need to change.
Digital commerce and future urban logistics: How the use of space and time will need to change.
Increasing digital e-commerce has major implications for urban logistics. The presentation will consider developments from an international perspective linked to the research network that the Urban Freight Platform is part of. New logistics patterns and changes in the use of space in cities have major implications for the public and private sectors. The presentation will consider what needs to change and how the public and private sector needs to work together to find solutions.
Michael Browne was appointed professor at the University of Gothenburg in 2015 having been part of the Visiting Professor Program. His main research focus is on urban goods transport and he provides academic leadership in the Urban Freight Platform a University of Gothenburg and Chalmers initiative supported by the Volvo Research and Educational Foundations. He is committed to engaging practitioners and policy-makers with the research community on all aspects of logistics impacting on future urban goods transport. Before his appointment he was at the University of Westminster in London for 25 years and he continues to chair the Central London Freight Partnership.
Partner
Happy Delivery - framtidens leveranstjänster.
Happy Delivery - framtidens leveranstjänster.
Konceptet är designat för att göra leveranserna mer kostnadseffektiva och hållbara – samtidigt som de driver din försäljning. Det här är vårt svar på en gammaldags bransch som saknar hållbara och moderna lösningar. Happy Delivery är ett nytt sätt att tänka leveranser, med smartare planering och nöjdare kunder.
Jan Conradson har jobbat med affärsutveckling inom logistik och Supply Chain management i 20 års tid. Jan har varit en av pionjären inom området fjärdepartslogistik och har bland annat arbetat som marknads- och försäljningsdirektör på UAE Logistics, Business Development Manager på Green Cargo och försäljningschef på Sonat AB.
Professor
E-handel med dagligvaror – Dess påverkan på ekonomi, hållbarhet och nätverksorganisering av distribution.
E-handel med dagligvaror – Dess påverkan på ekonomi, hållbarhet och nätverksorganisering av distribution.
Internet har revolutionerat detaljhandeln när det gäller allt från kundmöte, distribution till vem som gör vad i de olika delarna. Forskare från Örebro universitet har visat på skillnader när det gäller distribution av varor vid köp online och offline.
Frans Prenkert är professor i företagsekonomi och medlem i marknadsföringsgruppen vid Handelshögskolan vid Örebro universitet och leder forskningen i logistik inom forskargruppen INTERORG. Hans forskning ligger inom området industriell marknadsföring med särskilt fokus på industriföretagets externa flöden och inter-organisatoriska nätverk.
Projektledare
Hållbar person- och godsmobilitet i täta stadsdelar.
Hållbar person- och godsmobilitet i täta stadsdelar.
Slutrapporten för projektet DenCity som är ett samverkansprojekt mellan näringsliv, akademi och samhälle som leds av den nationella arenan för samverkan inom transporteffektivitet CLOSER vid Lindholmen Science Park. Med smarta och hållbara transporter kan vi också bygga smartare städer som är attraktiva att bo och röra sig i. Projektet tar ett unikt helhetsgrepp och utvecklar lösningar för hela den urbana transportkedjan. Från effektiva in- och utleveranser, till ”sista metrarna” och livspusslet för boende och verksamma i framtidens täta stad.
Lina Olsson arbetar på den nationella samverkansarenan inom transporteffektivitet CLOSER, som projektledare för olika satsningar främst inom främst urban mobilitet och transport. På senaste tiden har Lina även börjat arbeta mycket med frågor kopplat till automatisering, digitalisering och hur detta kan bidra till effektivisering av gods och logistik.
Seniorkonsult
Digital transformation inom detaljhandeln
Digital transformation inom detaljhandeln
Per Andersson, Seniorkonsult på HUI Research, beskriver den digitala transformation handeln genomgår. Handelns tillväxt sker idag på nätet och den digitala andelen väntas växa ytterligare när Amazon lanserar för fullt. Samtidigt så skapas nya möjligheter för den svenska E-handeln att nå nya internationella marknader då gränserna suddas ut. Den fysiska handeln är här för att stanna men förändringsbehovet är stort.
Per arbetar som seniorkonsult på HUI Research och har en mångårig erfarenhet av handelns strukturer och förändring. Idag arbetar Per främst med butiksnätsplanering åt några av handelns största kedjor.
VD
Last mile, vad är problemet och hur kan framtiden se ut?
Last mile, vad är problemet och hur kan framtiden se ut?
Vad är problemet och hur kan framtiden se ut?
Per ansvarade för PostNords marknadskommunikation i Sverige från 2014 med stort fokus på event, PR och content marketing inom e-handel. Han har också hunnit vara kommunikationsrådgivare på JKL 2001-2007 och ledde uppdrag med inriktning på opinionsbildning, PR och medierelationer.
Logistikchef
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Kapacitetsbrist, överfulla ombud och missnöjda konsumenter. Sedan flera år drivs ett projekt för att skapa en branschgemensam standard för digitala lås. Är det lösningen för att skapa hemleveranser som både är kostnadseffektiva, hållbara och konsumentvänliga? Vad krävs för att gå från ord till handling? Och varför sker inte mer samordning mellan logistikaktörerna?
Ansvarar för logistikflödet import, lagerverksamhet och distribution för Sverige och Norge.
Nordic e-commerce advisor
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Kapacitetsbrist, överfulla ombud och missnöjda konsumenter. Sedan flera år drivs ett projekt för att skapa en branschgemensam standard för digitala lås. Är det lösningen för att skapa hemleveranser som både är kostnadseffektiva, hållbara och konsumentvänliga? Vad krävs för att gå från ord till handling? Och varför sker inte mer samordning mellan logistikaktörerna?
E-handelsexpert och senior rådgivare hos PostNord. Lång erfarenhet av e-handel och logistik och har följt branschen sedan slutet av 90-talet.
Chief Digital Officer
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Kapacitetsbrist, överfulla ombud och missnöjda konsumenter. Sedan flera år drivs ett projekt för att skapa en branschgemensam standard för digitala lås. Är det lösningen för att skapa hemleveranser som både är kostnadseffektiva, hållbara och konsumentvänliga? Vad krävs för att gå från ord till handling? Och varför sker inte mer samordning mellan logistikaktörerna?
Det handlar om att som bransch äga frågan om digitalisering, exempelvis genom att erbjuda tjänster som hemtjänst, renovering, bilpooler, matleverans eller annat. Nya tjänster som inte ligger i närheten av vad fastighetsägare har erbjudit tidigare, säger Christoffer. Han är en mycket efterfrågad expert inom digitalisering och digital fastighetsutveckling.
Hållbarhetschef
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Paneldebatt: Kan ökad samordning skapa mer hållbara, effektiva och konsumentvänliga hemleveranser?
Kapacitetsbrist, överfulla ombud och missnöjda konsumenter. Sedan flera år drivs ett projekt för att skapa en branschgemensam standard för digitala lås. Är det lösningen för att skapa hemleveranser som både är kostnadseffektiva, hållbara och konsumentvänliga? Vad krävs för att gå från ord till handling? Och varför sker inte mer samordning mellan logistikaktörerna?
Catherine är hållbarhetschef på Bring och har jobbat med hållbarhetsfrågor i branschen sedan 2000.
Kommunikations - och Marknadsansvarig
Dagens moderator
Dagens moderator
Pia jobbar som Kommunikations – och Marknadsansvarig på Modexa AB. Har tidigare jobbat som Projektledare på SIIR ( Swedish Institute for Innovative Retailing) vid Högskolan i Borås. Där ansvarade hon för att knyta kontakter mellan näringsliv och akademi. Har jobbat med Försäljning och Direktmarknadsföring under många år och jobbat med flera olika uppdrag inom detta område.