E-barometern följer e-handelns utveckling

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

E-handeln växte med 25 procent i november

Det har varit väldigt många rekord för e-handeln under 2020 och i november slogs (åtminstone) ett nytt sådant. Aldrig tidigare har så många svenskar e-handlat under en månad, som under november 2020 – 85 % av befolkningen (i åldern 18–79) enligt våra undersökningar. Då ska man självklart komma ihåg att november alltid är en exceptionell månad för e-handeln, på grund av att julhandeln drar igång med Black Week som startskott.

Ladda ner hela rapporten

Vilka typer av fysiska varor har e-handlats i november?

November, 2020

E-handeln växte med 25 %*

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 25 %* i november

Fler svenskar e-handlade under november 2020 än under någon tidigare månad. Totalt växte e-handeln med 25 %* jämfört med november ifjol, enligt E-barometern.

  • E-handeln växte med 25 % i november, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
  • Andelen av befolkningen som e-handlade under november var 85 procent, den högsta andelen som hittills uppmätts.
  • Andelen av befolkningen som oroade sig för coronaviruset steg kraftigt under november, till 75 %, jämfört med 66 % i oktober.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

LADDA NER RAPPORTEN

Oktober, 2020

E-handeln växte med 33 % i oktober *

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 33 %* under andra kvartalet

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 33 % under oktober 2020, jämfört med samma månad 2019. Det innebär att tillväxten återigen är att betrakta som hög, efter att i september varit nere på en betydligt mer ”normal” nivå.

Hög e-handelstillväxt inför peak:

  • E-handelsköpen ökade med 33 %* i oktober.
  • Branscherna som ökar och minskar under corona.
  • Andelen som e-handlade steg igen i oktober.
  • Fortsatt lägre oro över kommande lågkonjunktur.

 

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

LADDA NER RAPPORTEN

E-barometern Q3 2020

E-handeln växte med 39 %

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 39 %

Rapporten visar tydligt att det kommer vara glesare med människor ute i de fysiska butikerna och handla julklappar i år. Och totalt sett kommer svenska konsumenter i genomsnitt köpa mindre julklappar, dels eftersom många har lite mindre pengar men också för att de flesta firar jul i mindre sällskap.

Dessutom kommer det att ske en kraftig förflyttning av julklappsköp till nätet. 62 procent av svenskarna (18–79 år) planerar att köpa minst en julklapp på nätet, jämfört med 56 procent 2019.

Redo för e-handelns stora högtid

  • E-handeln växte med 39 procent under Q3.
  • Stora skillnader i hur företagen hanterar coronapandemin.
  • Hemelektronikbranschen dominerar under Black Friday.
  • Företagen tror på julhandelsrekord på nätet.
  • Julklappshandeln på nätet går mot rekordförsäljning.
  • De äldre julklappsköparna på nätet ökar mest.

 

LADDA NER RAPPORTEN

September, 2020

E-handeln växte med 14 %*

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 14 %* i september

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 14 % under september 2020, jämfört med samma månad 2019. Det är den lägsta tillväxtindikationen sedan coronakrisens början under våren. Andelen som e-handlat under september, 73 %, var bara tre procentenheter högre än under september ifjol.

  • E-handeln växte med 14 procent.
  • Andelen som e-handlar sjönk.
  • Skönhet och hälsa fortsatt mest populära produktkategori.
  • Fortsatt lägre oro över kommande lågkonjunktur.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

 

Ladda hem rapporten

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!