E-barometern följer e-handelns utveckling

PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.

 

December 2020 – rekordårets rekordmånad

Konsumenternas egna uppskattningar pekar på att e-handelsköpen ökade med 50 % i december 2020 jämfört med samman månad förra året. Det är den högsta tillväxten under hela pandemiåret, högre än i juli med sina 45 %. I juli förklarades den extra höga tillväxten av att många svenskar normalt sett reser utomlands och spenderar pengar, medan de i år tvingades stanna i Sverige.

Samma antagande kan göras om december; det är en månad då många normalt sett åker till såväl värmen som till alperna. I år var det myndigheternas tydliga uppmaning att inte göra det. I kombination med att vi ombads att undvika de fysiska butikerna så skapades en väldig tillströmning till e-handeln.

När det kom till julklappshandeln så bestämde sig många för att helt enkelt köpa alla klappar på nätet – totalt sett mer än häften av alla julklappar.

 

LADDA NER RAPPORTEN FÖR DECEMBER

TILLVÄXT PER PRODUKTKATEGORI I DECEMBER

November, 2020

E-handeln växte med 25 %*

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 25 %* i november

Fler svenskar e-handlade under november 2020 än under någon tidigare månad. Totalt växte e-handeln med 25 %* jämfört med november ifjol, enligt E-barometern.

  • E-handeln växte med 25 % i november, jämfört med samma månad 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
  • Andelen av befolkningen som e-handlade under november var 85 procent, den högsta andelen som hittills uppmätts.
  • Andelen av befolkningen som oroade sig för coronaviruset steg kraftigt under november, till 75 %, jämfört med 66 % i oktober.

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

LADDA NER RAPPORTEN

Oktober, 2020

E-handeln växte med 33 % i oktober *

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 33 %* under andra kvartalet

Sett till svenskarnas självuppskattade konsumtion så ökade e-handeln med 33 % under oktober 2020, jämfört med samma månad 2019. Det innebär att tillväxten återigen är att betrakta som hög, efter att i september varit nere på en betydligt mer ”normal” nivå.

Hög e-handelstillväxt inför peak:

  • E-handelsköpen ökade med 33 %* i oktober.
  • Branscherna som ökar och minskar under corona.
  • Andelen som e-handlade steg igen i oktober.
  • Fortsatt lägre oro över kommande lågkonjunktur.

 

*Baserat på konsumenternas egna uppskattningar

 

LADDA NER RAPPORTEN

Kvartal 3, 2020

E-handeln växte med 39 %

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 39 %

Rapporten visar tydligt att det kommer vara glesare med människor ute i de fysiska butikerna och handla julklappar i år. Och totalt sett kommer svenska konsumenter i genomsnitt köpa mindre julklappar, dels eftersom många har lite mindre pengar men också för att de flesta firar jul i mindre sällskap.

Dessutom kommer det att ske en kraftig förflyttning av julklappsköp till nätet. 62 procent av svenskarna (18–79 år) planerar att köpa minst en julklapp på nätet, jämfört med 56 procent 2019.

Redo för e-handelns stora högtid

  • E-handeln växte med 39 procent under Q3.
  • Stora skillnader i hur företagen hanterar coronapandemin.
  • Hemelektronikbranschen dominerar under Black Friday.
  • Företagen tror på julhandelsrekord på nätet.
  • Julklappshandeln på nätet går mot rekordförsäljning.
  • De äldre julklappsköparna på nätet ökar mest.

 

LADDA NER RAPPORTEN

Kvartal 2, 2020

E-handeln växte med 49 %

Ladda ner rapporten
 

E-handeln växte med 49 % under andra kvartalet

Det råder ingen tvekan om att andra kvartalet 2020 var det mest exceptionella kvartalet hittills i svensk e-handels historia. Tillväxten landade på 49 procent, flera procentenheter högre än motsvarande siffra i USA (+44 %), där samhället under kvartal två var betydligt mer stängt än vad det var här hemma i Sverige.

  • De äldre är e-handelns hetaste konsumentgrupp.
  • Fler e-handlar mer frekvent efter coronautbrottet.
  • Gränslös efterfrågan på livsmedel på nätet.
  • Amazon etablerar sig i Sverige.

 

LADDA HEM RAPPORTEN

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!