E-barometern följer e-handelns utveckling
PostNord följer den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. Arbetet sker i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras i E-barometern som internetförsäljning av varor som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik, lager eller utlämningslokal av konsument.
E-handeln växte med 25 procent i november
Det har varit väldigt många rekord för e-handeln under 2020 och i november slogs (åtminstone) ett nytt sådant. Aldrig tidigare har så många svenskar e-handlat under en månad, som under november 2020 – 85 % av befolkningen (i åldern 18–79) enligt våra undersökningar. Då ska man självklart komma ihåg att november alltid är en exceptionell månad för e-handeln, på grund av att julhandeln drar igång med Black Week som startskott.