Klarnas e-handelstänk skapade framgång för Cancerfonden

Att Klarna och Cancerfonden skulle börja samarbeta var inte helt uppenbart, men ett bra exempel på hur oväntade samarbeten skapar framtidens hållbara och innovativa handel. Ett ämne som var en av programpunkterna i vår livesändning Pre D-Congress den 11 mars. Cancerfondens utmaning låg i hur man möter nya generationens månadsgivare digitalt. Klarna applicerade e-handelsflöde utifrån Blue Dot-generationen och deras krav på smidighet och flexibilitet med 9-sekundersregel och integrerad möjlighet att ge pengar vid konsumtionstillfällen, och QR-koder på Cancergalan.

Klarna och Cancerfonden var inbjudna som gäster till Pre D-Congress den 11 mars för att prata om innovativa samarbeten. Den här artikeln är en kortare sammanfattning från den. Klarna och Cancerfonden är lite av varandras motsatser. Tanken på samarbete dök upp på Klarnas Innovation Day som hålls varje år. Som företag behöver man hela tiden utmana för att utvecklas och Klarnas motto koncentreras den här dagen.

– Klarna och vi fann varandra väldigt naturligt i den här processen gällande innovationsarbete och i att skapa positiva kundupplevelser med de tekniska förutsättningar vi redan har. För oss har det handlat om att skala upp samt nå nya målgrupper och göra det i en större digital satsning. Hur kan vi på bästa möjliga sätt optimera den fantastiska givarviljan som finns, säger Meron Abraham, Chief Digital Officer på Cancerfonden.

Cancerfonden behövde nå en yngre generation och nya givargrupper. Den klassiska givaren är idag oftast en lite äldre kvinna som traditionellt stöttat och varit månadsgivare. Det var här som Klarna och Cancerfonden påbörjade sitt arbete tillsammans. Cancerfondens utmaning var att utveckla hur man möter morgondagens konsument. Vad behöver man bygga in i sina produkter för att ge generation Z och millenialls en smidig upplevelse? Oavsett företag?

– Man pratar om The Blue Dot Consumer som är ett bra sätt att beskriva dagens konsument. Förr när vi skulle någonstans tog vi en papperskarta och hade två utmaningar; ett var är jag någonstans och två; var ska jag åka. Det här tänket finns hos den lite äldre generationen, att man är en liten del i en stor värld. Idag när man ska någonstans öppnar man Google och den lilla blåa pricken gör att världen utgår från dig i stället. Och du får all information till dig. Det har fött ett beteende hos yngre generationer om att man vill ha det smidigt och flexibelt, men man vill fortfarande ha mycket information som kommer till en. Det här är hur vi på Klarna bygger våra produkter, säger John Osvald, Senior Delivery Manager på Klarna.

De yngre generationerna har en ”attention span” på 9 sekunder vilket gör att man behöver vara extremt snabb på att konvertera när viljan att ge eller köpa finns där. Personuppgifter behöver vara förifyllda och man behöver få informationen projicerad till sig som säger att ”här har du all information du behöver för att ta ett beslut så klicka på knappen”. Sedan signerar man med BankID eller liknande. Det här är ett tänk som Klarna har ett extremt fokus på inom e-handeln och som man översatte till Cancerfonden och månadsgivarupplevelsen. Just detta gjorde att Klarnas produkt Pay Now användes vilket innebär möjligheten att betala med sitt bankkonto man tidigare fyllt i hos Klarna vilket innebär att de fanns i registret. Det syddes ihop med månadsgivarupplevelsen hos Cancerfonden.

Man används sig även av en QR-kod i livesändningen Cancergalan på TV som gjorde att, när du använde den, hamnade mitt i flödet till att bli månadsgivare på Cancerfondens sida. Målsättningen var att få in 10 000 nya månadsgivare på Cancergalan genom QR-koden och resultatet blev 42 000 nya. Digitalt fick de in drygt 27 000 nya månadsgivare och det är fem gånger mer än vad Cancerfonden har haft tidigare år.

– Det var 17 teams hos oss som frivilligt engagerade sig i projektet. En orsak var att vi inte hade jobbat med någonting liknande tidigare och vi skapade allt från noll. Sedan är det dynamiken i att våra produkter kan användas till någonting som gör världen lite bättre. Det är himla häftigt, säger Christopher Raneklint, Commercial Manager på Klarna.

 

Se hela intervjun med Klarna och Cancerfonden

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!