Just nu är jag lite nervös. Det är bara veckor kvar till Black Friday och PostNords prognos om hur paketvolymerna kommer att utvecklas dagarna därefter känns väl låg. Men jag hoppas, tror och förväntar mig att PostNord i år lever upp till sin paroll Vi levererar! Allt annat vore bedrövligt efter deras sent introducerade prishöjning om 4 kronor per paket i årets julhandel.

Tidigare i höstas informerade PostNord att de i år tar ut 4 kronor extra per paket de levererar mellan den 15 november och 31 december. Avgiften ska säkra att de har kapacitet att möta den kraftiga försäljningsökning som sker på nätet i julhandeln. Många e-handlare har protesterat kraftigt mot prishöjningen och att den skedde utan dialog och med kort framförhållning.

Förväntningarna på PostNord har ökat

Prishöjningen innebär att förväntningarna på PostNord har ökat. Jag har de senaste veckorna träffat många entreprenörer och ledare inom företag som säljer varor på nätet som inte accepterar annat än att PostNord klarar leveranserna efter årets Black Friday.

Många är fortfarande upprörda över hur det gick till när PostNord införde kapacitetstillägget. Men jag upplever samtidigt att PostNord lyssnat på och förstått kritiken. Och att de nu även inser att de behöver ha löpande dialog med branschen när de gör förändringar. Det välkomnar jag.

Oro för att PostNords prognos är för låg

Förra året överraskades alla av den enorma försäljningsökningen under Black Friday, vilket resulterade i paketkaos hos PostNords ombud. Den prognos som PostNord då hade om 20 procent paketvolymsökning låg en bra bit ifrån det faktiska utfallet.

I år räknar PostNord med att paketvolymerna ökar med 25 procent dagarna efter Black Friday. Med tanke på hur sambandet tidigare sett ut mellan omsättningsökning och paketvolymsökning känns prognosen väl låg (se nedan).

Jag hoppas, tror och förväntar mig att jag har fel

Men jag hoppas, tror och förväntar mig att jag är orolig i onödan. Den dialog jag har haft med PostNord gör mig också något lugnare. Enligt uppgift har de i år använt all den samlande data de har tillgång till för att lyckas bättre med sina prognoser. Det gör att de känner sig trygga med att ökningen hamnar runt 25 procent.

Jag lovar dock att vi kommer att fortsätta punktmarkera hur PostNord och övriga logistikaktörer klarar av leveranserna i samband med Black Friday och den därefter fortsatta julhandeln. Vi har redan nu bjudit in de största logistikaktörerna till Svensk Digital Handel i slutet av januari för att de ska få redovisa hur de upplever att deras leveranser fungerat i årets julhandel. Låt oss hoppas att vi då kan se tillbaka på en Black Friday och julhandel då leveranserna fungerande hela vägen.

Per Ljungberg
VD, Svensk Digital Handel

Omsättning vs. paketvolymer

Enligt PostNord ökade omsättningen under Black Friday 2017 med 46 procent jämfört med föregående år. PostNords paketvolymer ökade dagarna efter Black Friday 2017 med 44 procent

Enligt E-barometern ökade svensk e-handels omsättning med 14 procent under andra kvartalet i år. Enligt PostNords delårsrapport ökade deras paketvolymer i Sverige under motsvarande period med 31 procent.

Enligt Ehandel.se Analytics beräknas omsättningen under Black Friday 2018 öka med 37 procent. PostNords prognos är att paketvolymerna dagarna efter Black Friday i år ökar med 25 procent.