Innovativt samarbete bakom Apoteksgruppens nya e-handelsplattform

Apoteksgruppen har tillsammans med Knowit Experience utvecklat en ny e-handelsplattform där allt utgår från kunden igår, idag och i framtiden. Kulturell matchning i form av entreprenörsanda, ett agilt arbetssätt och Knowits kunskap och expertis i att driva digitala och kreativa workshops ligger som grund i arbetet. Något de berättade om på livesändningen Pre D-Congress den 11 mars.

Apoteksgruppens vision är att vara Sveriges mest engagerade apotekskedja där kunderna mår lite bättre. De är unika med att ha både centralt ägda apotek och apotek som ägs av lokala entreprenörer. Deras e-handel var vilande ett antal år, men efter en upphandling har en ny e-handelsplattform skapats i samarbete med den digitala byrån Knowit Experience.

Knowit Experience har startat initiativet Arena Health Hack, där de bjuder in de största aktörerna inom hälso- och sjukvården för att delta i seminarium och evenemang. Det är en del av deras arbete med att bidra till Sveriges utveckling mot att bli ledande inom e-hälsa 2025 som riksdagen satt upp.

Pre D-Congress berättade Jacob Phil, Business Director på Knowit Experience, hur de under pandemin jobbat tillsammans med innovation digitalt. Jacob menade att det man ofta är själva relationen och förtroendet som man vanligtvis bygger upp när man träffas vid kaffemaskinen på kontoret. Relationsskapandet behöver tas in i det digitala mötesrummet.

– Incheckningsövningar är ett bra sätt att skapa relation digitalt. Det kan vara att man ska berätta om ett minne från när man var 7 år till vad man gjorde i helgen. Dessutom finns det bra digitala verktyg som fungerar utmärkt i kreativa workshops, till exempel Miro. En av flera fördelar med Miro är att allt sparas digitalt, du slipper sitta och ta anteckningar, säger Jacob Pihl, Business Director på Knowit Experience.

– När man enbart ses digitalt är det risk att man tappar energin man får från varandra i ett fysiskt möte. Det är svårare att känna av den man pratar med, det man får genom alla ansiktsuttryck och kroppsspråk. Det är ju det som ofta triggar innovation och det blir lite tuffare att uppnå digitalt. Man behöver tänka mer på sin retorik, ha tydligare agenda, roller, förväntningar, alltid ha på kameran och bjuda lite mer på sig själv, säger Anna Bergstedt, Marketing & Communication Director, Head of E-com/Click & Collect, Apoteksgruppen.

Att hitta en gemensam kulturell och strategiskt grund som båda parter går igång på blir ännu mer viktigt nu när många workshops och arbete sker via digitala möten. Knowit Experience har som devis Customer Centric, vilket är något som Apoteksgruppen också har. Det skapade bra förutsättningar i samarbetet att forma Apoteksgruppens nya e-handelsplattform.

– Vi har under hela arbetet med att ta fram vår nya e-handel jobbat utifrån kundens behov och i att försöka förutse kundernas behov, det är där innovation föds. Att jobba datadrivet och med insikter hjälper också till och vår nya e-handel har den basen, avslutar Anna.

 

Se hela intervjun med Knowit och Apotekagruppen från Pre D-Congress

 

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!