Ikea ställer om varuhusen till e-handelslager

Ska expressleverera på 3-6 timmar.

Ikea växlar upp sin e-handel och lanserar nu tjänsten Expressleverans, där kunderna kan få hemlevererat inom 24 timmar. Men ofta kommer de inte behöva vänta mer än 3-6 timmar från beställning online.

Tjänsten möjliggörs genom att samtliga Ikeas varuhus i Sverige agerar e-handelslager. – Vi vill leda detaljhandelsutvecklingen i Sverige och använder nu vår fördel med att ha hela vårt sortiment på tiotusen produkter tillgängligt via våra 20 varuhus runt om i landet. Nu kan våra kunder beställa online och få hemleverat inom 24 timmar, säger Miki Tabakovic, ställföreträdande försäljningschef, Ikea Sverige.

Kostnaden för Expressleverans blir 998 kronor, på beställning upp till 20 000 kronor.

”Vill överträffa förväntan”

Sedan årsskiftet har även möbeljätten tjänsten Beställ & hämta i samtliga varuhus. Där plockas produkterna på varuhusen av medarbetarna och kan hämtas av kunden efter två timmar.

– Vi vill överträffa våra kunders förväntan på tillgänglighet och enkelhet oavsett hur, var och när man handlar. Vi satsar därför på ännu bättre varuhusupplevelse, starkare servicetjänster och på riktigt bra digitala plattformar, såklart ihopkopplade med våra fantastiska kundservicemedarbetare. Alla delar spelar viktiga roller och stärker varandra i kundens upplevelse av Ikea, avslutar Miki Tabakovic.

Till artikeln