”I framtiden kommer all e-handel att ske med röststyrning”

Röststyrning utvecklas extremt snabbt. Men var befinner sig tekniken i dag – och vad kan den innebära för e-handeln i framtiden?

För att få en klarare bild, frågade Market AI-experten Josefin Rosén hos globala it-jätten SAS Institute. ”Vi kommer att spara oerhört mycket tid genom att prata med mjukvaran”, säger hon.

– Generellt ser vi en trend mot mer röststyrning och NLP (Natural Language Processing)-gränssnitt blir allt vanligare. Som alltid är data en central del och ju mer data och interaktioner man tränat på desto bättre och smartare blir röststyrningen. Vi själva kommer inom kort att släppa så kallade microservices för Natural Language Interaction (NLI) som inkluderar Natural Language Understanding (NLU) – att maskinen kan förstå vad vi säger, och Natural Language Generation (NLG) – att en maskin kan producera människovänligt språk som output. Tillsammans gör de det möjligt att kunna ha mer naturliga, människoliknande konversationer med maskinen/mjukvaran.

Vilka röststyrningssystem har kommit längst i dag, menar du?
– Det är svårt att säga, olika system har kommit olika långt i olika avseenden. Google ligger absolut i framkant. Amazons Alexa ligger långt fram vad gäller röststyrda AI-applikationer i hemmet. Och eftersom allt fler använder Alexa blir hon bättre och bättre. Det är precis som med självkörande bilar; ju mer man kör, desto smartare blir de eftersom man genererar mer och mer data att träna systemen och algoritmerna på.

Läs hela artikeln