Hyber vill se en hyreshöjning: ”Färre kommer att vilja äga saker”

För nätbutiken Hyber är hållbarhet en del av drivkraften. Genom att hyra ut barnkläder förlänger bolaget plaggens livslängd.

”Att vara värderingsdriven tror jag är nödvändigt för att lyckas”, säger delgrundaren Olivia Rothschild.

Hyber grundades 2017 och är en snabbt växande treåring som vill sätta värdeord som delning och ökad hållbarhet tidigt i livet. Tanken är att förenkla för barnfamiljer och samtidigt skapa beteendeförändringar som leder till bättre utnyttjande av planetens resurser.

Personerna bakom Hyber är Douglas Heidergren, Markus Hjelm och Olivia Rothschild – samtliga med starkt entreprenörsdriv och en iver att förändra konsumtionsmönster.

Grundarna såg en potential i att förlänga livscykeln på barnprodukter som håller länge men som har en kort användningsperiod, bland annat ytterkläder och skor.

– Jag får ofta höra att det ligger så rätt i tiden och att någon borde ha kommit på det tidigare. Men när det kommer till kritan är det ett nytt sätt att konsumera barnkläder och det kan ta tid att förändra gamla vanor, säger Olivia Rothschild.

Hon betonar att inte bara handlar om hållbarhet utan även om tid och pengar. Konsumenter är bekväma och vill att det mesta ska vara enkelt, funktionellt och prisvärt.

– Vi försöker hitta lösningar som gör att kunder slipper kompromissa med sådant som är viktigt för dem: Tid, pengar, kvalitet och hållbarhet.

Utbudet är paketerat efter säsong och kostar från 40 till 400 kronor i månaden.

Själva nätbutiken ser på flera sätt ut som en traditionell e-handel med många produktbilder, produktinfo, storleksguider etc.

– Man hittar sina plagg online och klickar hem dem, men sedan är tjänsten helt annorlunda. Vi har ju till exempel 100 procent retur på våra varor.

Kläderna går i snitt igenom tre användare beroende på vilket plagg det handlar om.

– Allt vi hyr ut ska kännas nytt och fräscht, även när kläderna når slutet på livslängden. Om vi inte kan leva upp till det ger vi bort dem till välgörenhet, säger Olivia Rothschild.

Hyber köper in plaggen själva men jobbar också med partners. För ett par år sedan gick RNB in som delägare vilket innebar att Hyber började hyra ut ytterplagg från Polarn o Pyret. Sedan dess har samarbeten även inletts med Tretorn och finländska Reima.

– Alla vi jobbar med har i sin mission att plaggen ska hålla för minst tre användare. Vi använder skandinaviska märken eftersom de är mer hållbara i vårt klimat.

Även om företaget utvecklas positivt ekonomiskt saknas inte utmaningar. Något som Olivia Rothschild kommer att prata om på D-Congress den 5 mars.

– Som hållbart företag blir du sällan gynnad av regelverket. Vi får ofta ta långa omvägar för att kunna vara konsekventa i vårt hållbarhetsarbete. Men det är en del av vårt DNA och vi ska vara så transparenta som det bara går i allt vi gör: Paketering, transporter, lagerhållning…

Hyber är fortfarande ganska okänt. Hur ska ni bygga varumärket?

– Det är en pågående resa. Vi jobbar hårt med att sprida kännedom, bland annat genom vår växande community som sprider en stolthet över att hyra. Vi har stora ambitioner att växa och tids nog även i andra länder. Vi har en stark tilltro till det vi gör och att det är framtiden. Att hyra är inget nytt; fler vill kunna göra det i stället för att äga. När det slår igenom i den här branschen är vi redo.

Läs mer om D-Congress

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!