Kan man med trovärdighet delta i och försvara Black Friday och samtidigt driva opinion och verka för en mer hållbar e-handel? Absolut menar jag. Samtidigt har jag stor respekt för de företag som aktivt tar avstånd från shoppingfenomen som Black Week, Black Friday och Cyber Monday.

Black Friday engagerar. Även i år var tonläget i media högt om dess vara eller inte vara. Diskussionerna handlade bland annat om man kan vara med på Black Friday och samtidigt hålla en hög profil inom hållbarhet. Den frågan nådde kanske sin kulmen i Breakit när Askets medgrundare August Bard Bringéus anklagade Jarno Vanhatapios utspel om att Nakd ska bli klimatneutralt till 2025 och att de klimatkompenserar alla köp som görs under Black Week för greenwashing.

Asket är ett av de företag som aktivt tar avstånd från Black Friday och till och med stänger sin webbbutik för dagen. Amerikanska Allbirds tar också kraftigt avstånd från Black Friday, men istället för att stänga webbutiken på fredagen valde de att höja priset på alla sina produkter med en dollar som de sedan skänkte till Fridays for Future.

Jag är återkommande kund hos både Asket och Allbirds. De är både vad man i USA kallar DNVB-bolag (Digital Natives Vertical Brands) och Purpose-bolag, dvs de har startat på nätet, säljer bara sina produkter direkt till konsument och deras affärsmodell bygger på att vi generellt ska minska vår konsumtion och handla mer hållbara produkter. När de är aktiva i debatten om Black Friday stärker de sina varumärken, de får en större skara fans och ökar sannolikt sin egen försäljning. Både Asket och Allbirds är skolboksexempel på Purpose Driven Commerce, det tema som vi på Svensk Digital Handel jobbat med under hela 2020.

Vem älskar Black Friday?

Jag har aldrig träffat någon e-handlare som är speciellt förtjust i Black Friday. Vem vill rea bort sina produkter under årets viktigaste försäljningsveckor? Samtidigt är det svårt att avstå från att delta om man en gång har börjat. Och framförallt; detaljhandeln är inte längre nationell. Hittar den svenska konsumenten inte det hen söker till ett bra pris på en svensk sajt söker hen sig till en utländsk. För även om allt fler konsumenter vill handla hållbart letar det absoluta flertalet konsumenter efter lägsta möjliga pris på de produkter hen vill köpa.

När jag i början på 2010-talet jobbade på PostNord med e-barometern och vi studerade hur svenskarna konsumerade under Black Friday minns jag att en mycket stor andel av alla e-handelskonsumtion denna dag skedde från utländska webbutiker. Både Expressen och Aftonbladet hade helsidor med rubriker som ”Här kan du göra klipp från utländska sajter imorgon på Black Friday”.  Under 2019 skedde 13 procent av svenskarnas e-handelskonsumtion från utlandet. På Black Friday 2019 stod utländska webbutiker för 5 procent av omsättningen enligt PostNords undersökning.

Så även om vi kanske inte gillar Black Friday så är det en dag då svenska konsumenter numera framförallt handlar från svenska webbutiker. Det innebär som regel att varorna transporteras kortare sträckor. Dessutom ligger svenska e-handelsföretag i framkant när det gäller hållbarhetsarbetet.

Hur kan vi göra skillnad?

Så hur hållbart är då Black Friday? Det är naturligtvis en definitionsfråga. Jag tycker det är bra när svenska konsumenter väljer att handla från våra svenska e-handelsföretag. Jag tycker det är bra att vi har företag som går i bräschen i hållbarhetsarbetet. Jag gillar företag som är värderingsstyrda och som driver opinion för ett nytt sätt att konsumera. Framförallt är det inte svart eller vitt. Vi behöver både driva opinion för en hållbar e-handel och för att en stor andel av svenskarnas julklappsinköp sker från svenska e-handelsföretag.  Med starka svenska e-handelsföretag har vi ekonomiska förutsättningar att ställa om till en mer hållbar e-handel.

Per Ljungberg
VD, Svensk Digital Handel

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!