Hudnära handel har gett finalplats: ”Vi har väldigt bra kontakt med kunden”

Hudvårdsraketen Skincity har flera gånger prisats för bra kundmöten och köpupplevelser. Nu kan det bli seger i D-Award.

”Det finns många grymma bolag, så att vara finalist är en succé i sig˝, säger vd Stefan Fragner.

Skincity har sedan starten 2011 haft en snabb resa till en omsättning på 400 miljoner kronor.

Positionen har nåtts tack vare ett starkt fokus på den grundläggande affärsidén ­­– att sälja kvalitetsvarumärken som hudterapueter själva förordar och jobbar med.

På det sättet är Skincity inte bara en nätbutik som säljer hudvårdsprodukter. Bolaget ser sig som en hudvårdsklinik där kundservice uteslutande består av diplomerade hudterapeuter som enkelt nås via telefon eller chat.

Centralt i konceptet är att via hudtester ta fram rätt vara för kundens behov.

­­– Eftersom vi jobbar med rådgivning är vi vana att ha nära kontakt med kunden. Vi skapar bra möten och bra upplevelser. Ihop med kvalitet och service bygger vi trovärdighet och lojalitet. När vi hjälper kunder att lösa deras problem kommer de tillbaka, säger Stefan Fragner, nytillträdd vd sedan några veckor tillbaka.

Servicen ska vara lika bra som i en fysisk salong. Den känslan ska följa med hela vägen hem i form av varsamt inslagna paket – oavsett vad och hur mycket som skickas.

­– Vi riktar oss inte bara till hudnördar, utan till varje person som vil ha proffsig rådgivning.

Att kundnöjdheten är hög vittnar tidigare utmärkelser om: Skincity har bland annat vunnit Årets e-handel i Retail Awards, Posnord CX Award och Årets digitala gasell.

Nu kan det även bli en seger i D-Award där finalmotståndarna heter Pierce och Sneakersnstuff.

– Det är alltid kul att bli uppmärksammad, framför allt att andra ser att man gör ett bra jobb. Vi kan verkligen vara stolta över att ha nått final. Men vi är ju alla vinnarskallar så visst vill vi ta hem priset, säger Stefan Fragner.

Vad anser du som färsk på vd-posten att bolaget kan utveckla?

– Vi har en väldigt bra verksamhet så det är svårt att peka på en enskild sak. Vi ska sätta oss och kolla vad vi kan göra ännu bättre. Viktiga frågor är fortsatt internationell expansion och hur vi går vidare med våra egna märkesvaror. Vår pop up-butik i Mall of Scandinavia har fungerat väldigt bra. Ska vi fortsätta att testa fler? Det saknas inte idéer utan det handlar mest om att sätta en prioriteringslista för vår närmaste framtid.

Det pratas allt mer om att hållbarhet är en utmaning för e-handeln. Vilka utmaningar ser du för digital handel framledes?

­­– Det finns alltid utmaningar att hantera som nya lagar och hållbarhet. Men grunden är att addera värde till en kund, att ständigt vara relevant och trovärdig. Så länge man strävar mot att bli bäst inom sitt område kommer man att lyckas.

Läs mer om D-Congress


Fakta Skincity

Etablerat: 2011
Grundare: Annica Forsgren Kjellman, Mikael Kjellman.
Ägare: Axel Johnson (70%), grundarna och Rite Ventures.
Omsättning: Cirka 400 miljoner kronor.
Antal anställda: Cirka 100 varav 30 hudterapeuter.
Marknader: Sverige, Norge, Finland och Storbritannien.

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!