Houdinis vd: ”Jag kan inte förstå hur bolag kan jobba utan purpose”

Den svenska outdoormärket Houdini Sportswear är en av de främsta fanbärarna inom hållbarhet. På D-Congress ska företagets VD Eva Karlsson prata om ämnet ur ett systemperspektiv.

– Ett digitalt system kan härma naturen, säger hon.

Att lösa ett problem låg i Houdinis genbank redan från start. Grundaren Lotta Giornofelice började under tidigt 90-tal att tillverka plagg för klättring som höll kroppen varm men inte svettig.

Försäljning var inte alls lika viktigt som funktion.

När Eva Karlsson började på Houdini 2001 utvecklades den tråden med stora kliv åt hållbarhetshållet.

Sedan dess har omsättningen växt från 800 000 kronor till närmare 200 miljoner kronor. En tillväxtresa som inte hade varit möjlig utan bolagets fundamentala värdegrund och kompromisslösa inställning till att göra gott för planeten.

– Motorn i Houdini är i högsta grad att alla medarbetare, styrelsen och ägarna samlas runt en gemensam fråga, ett gemensamt syfte. Det är en plats för samverkan som är superkraftfull, säger Eva Karlsson.

Det är med dessa superkrafter som bolaget når sina högt satta mål. 2030 ska hela Houdinis ekosystem vara cirkulärt.

– Jag kan inte förstå hur bolag som inte drivs utifrån något purpose som engagerar varje medarbetare kan fungera, om det inte är så krasst att drivkraften endast är monetär lönsamhet. Vi tänker på att vi måste vara värdeskapande för alla intressenter inklusive planeten. Om man har det perspektivet skapar det både utmaningar och relevans. Men om man inte står för något måste det vara svårt att hitta ett driv i verksamheten.

Utmaningarna, menar Eva Karlsson, finns på flera plan och kan vara attraktiva i sig.

– Alla som söker sig till oss – kunder, medarbetare och så vidare – gör det för att de har ett engagemang i gemensamma frågor. Som den aktör vi är har vi också mer strama ramverk att hålla oss inom, till exempel när det gäller materialval, design och tillverkningsprocesser. Men det i sig skapar spännande utmaningar.

En tyngre utmaning är att hantera föråldrade regelverk som sällan gynnar verksamheter som Houdini.

– Det ekonomiska systemet i samhället verkar i motsatt riktning och vi får kriga för mycket av det vi gör. Bolag som Houdini kan gå i konkurs på grund av dessa regler medan ett företag som greenwashar kan vara lönsamt och välmående.

Ett hopp i sammanhanget står till digitaliseringen.

– Digitalisering och teknologi är superviktiga verktyg för att lösa en del av de utmaningarna som vi har.

Och där är vi inne på vad du ska tala om på D-Congress?

– Jag ska prata om att ha ett systemperspektiv på verksamheten. Naturen är ett magiskt system som fungerar perfekt. Ett digitalt system kan härma naturen. Allt som sker i naturen kan man göra med ett digitalt perspektiv. Min funktion är att prata som en frontrunner på vårt område och inspirera andra att göra likadant.

Fakta/Houdini Sportswear

  • Antal butiker: Nätbutik, sex fysiska butiker samt återförsäljare på 20 marknader.
  • Antal anställda: 45
  • Huvudkontor: Finnboda varv i Nacka.
  • Omsättning: 200 miljoner kronor
  • Hållbarhet för Houdini: Ett näringsliv som ger näring för liv

Läs mer om D-Congress

  • Svensk Distanshandel AB
    Drottninggatan 56
    411 07 Göteborg
  • Svensk Digital Handel
    Regeringsgatan 60
    111 56 Stockholm
  • Svensk Handel
  • Trygg E-handel
Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!