”Oftast hittar jag det jag behöver hos våra svenska e-handelsföretag”

E-handelns rekordtillväxt fortsätter, med 53% senaste kvartalet enligt senaste e-barometern. Svensk Digital Handels VD Per Ljungberg intervjuas i rapporten och spår att den fysiska handeln snart betraktas som ett komplement till e-handeln, vill se se ny EU-lagstiftning om plattformsansvar och understryker hur viktigt det är för branschen att fortsätta växa tillsammans – att hitta former för att fortsätta dela med sig av kunskap och erfarenheter företag emellan. Här nedan kan du läsa intervjun och hela rapporten hittar hittar du här på vår sajt.

 

Efter ett overkligt år kan Per Ljungberg konstatera att den svenska e-handelsbranschen möter stora utmaningar, såväl som stora möjligheter, under de kommande åren. Per har varit involverad i svensk e-handelsutveckling längre än de flesta; sedan augusti 2018 som vd för Svensk Digital Handel, dessförinnan som kommunikationschef på PostNord. Enligt honom har pandemin accelererat inte bara e-handelns tillväxt utan även branschens konsolidering och därmed en ökad marknadskoncentration.

– Flera redan stora e-handelsföretag har växt betydligt mer än sina respektive produktsegment. Därmed har många av de mindre aktörerna fått det tuffare. Är man en till storleken mindre e-handlare idag så gäller det att ha en väldigt tydlig nisch, men samtidigt finns det goda möjligheter att växa för de som lyckas bra med att integrera marknadsplatserna i sina strategier. Det har alltså varit en tydligare fördel än någonsin att ha lite extra finansiella resurser, som e-handels – företag under pandemin, menar Per. Han tror också att pandemin kraftigt har påskyndat processen mot en ofrånkomlig framtid där e-handeln till slut blir större än den fysiska handeln.

– Vi ser allt fler framgångsrika exempel på hur den fysiska butiken blir ett komplement till e-handeln och det gäller för i stort sett alla retail-företag att förstå det och agera därefter.

Han lyfter fram flera  olika svenska modeföretag som varit i framkant när det kommer till att använda den fysiska butiken som ett viktigt komplement till sin e-handel – All Blues, CDLP, Totême, Axel Arigato, för att nämna några. Samtidigt som Per poängterar att marknadsplatser som Amazon och CDON kan vara utmärkta  för att svenska varumärken och återförsäljare ska nå ut till fler konsumenter, så understryker han även vikten av att stora internationella e-handelsplattformar hålls ansvariga för produkterna som säljs via  deras sajter till svenska konsumenter.

– Om våra svenska företag ska ha en chans att konkurrera på rätt visas villkor så måste svenska politiker driva på för att få till lagstiftning inom EU som säkerställer att marknadsplatser som Wish, Alibaba och Amazon tar ansvar så att de produkter de förmedlar följer regler för t ex produktsäkerhet, kemikalieinnehåll, producentansvar och konsumenträtt, Det är viktiga frågor för att skydda konsumenter, men de kostar givetvis pengar för våra svenska företag att säkerställa att de efterlever dessa regler, kostnader som de stora marknadsplatserna inte behöver ta. Ett annat utvecklingsområde som Per nämner är att ytterligare stötta de svenska handlare och varumärken som vill etablera sig på marknader utanför Sverige.

– Konkurrensen om de svenska konsumenterna kommer inte att avta – många utländska aktörer tittar hitåt och i den här världen kan man etablera sig snabbt om man bara har rätt resurser. På samma sätt måste vi se till att våra svenska företag har goda förutsättningar att etablera sig på kontinenten och längre bort än så också. Där finns en hel del att göra för branschens aktörer!


Per understryker också hur viktigt det är för branschen att fortsätta växa tillsammans – att hitta former för att fortsätta dela med sig av kunskap och erfarenheter företagen emellan.

– Inom den svenska e-handelns ekosystem har vi alltid varit väldigt bra på att dela med oss av insikter och lärdomar, på t ex events som Emeet, D-Congress och Retailday och i rapporter som e-barometern. När e-handeln nu växer kraftigt måste vi värna om detta och den uppstickarattityd som präglat branschen under hela dess framväxt. Ett annat område som är komplext och som enligt Per ofta framställs som alltför enkelt, är e-handelns påverkan på klimat och miljö.

– Debatten om leverans- och returflödenas hållbarhetspåverkan har enligt mig förenklats i media. Man behöver titta på och förstå hela värdekedjan. Om e-handeln ska vara hållbar så måste man kunna  sälja de saker som skickas tillbaka. Självklart ska vi försöka få ner returgraden och givetvis kan processerna också förfinas mycket. Men om man bara räknar antal mil som en produkt har färdats så ser man långt ifrån hela sanningen. Vi behöver hjälpa konsumenterna att se hela kedjan, för att de ska ha möjlighet att fatta hållbara köpbeslut. Så vad har då Svensk Digital Handels vd själv för några e-handelsfavoriter?

– Jag är en stor fan av Care of Carl – där handlar jag mycket. Det är dessutom väldigt spännande att följa det de gör inom pre-owned-området. Jag är även frekvent kund hos Gents, Nordic Nest och Royal Design. Sen handlar jag ofta, som många med mig, från både Apotea och Meds.

Handlar Per Ljungberg själv någonsin från utländska sajter?

– Det händer såklart, framförallt i research-syfte. Men oftast tycker jag att jag hittar det jag behöver hos våra svenska e-handelsföretag.

 

Ladda ner senaste e-barometern

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!