Värderingsdrivna varumärken har visat sig vara big business.

På årets D-Congress är begreppet purpose driven commerce det stora temat. ”Det görs väldigt mycket positivt i de här riktningarna i dag”, säger Per Ljungberg, VD för Svensk Digital Handel.

Att jobba med värderingsdrivet är inget nytt. Det har till exempel The Body Shop gjort i över 40 år. Men i en handel som styrs allt mer av transperens och ökad konsumentmakt har det kanske aldrig varit mer angeläget än nu.

Värderingsdriven handel, eller purpose driven commerce, handlar om så mycket mer än att bara sälja prylar: Det går ut på att genuint vilja göra skillnad, att ha ett större syfte med sin närvaro och sitt varumärke.

– Det finns ett starkt fokus på hållbarhet i dag. Det har dock en tendens att handla om den ekologiska hållbarheten. Purpose driven är ett bredare begrepp som är starkt kopplat till varumärkesbyggande, säger Per Ljungberg.

Läs hela intervjun på Market

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!