Hållbar innovation är framtidens affär

Digitala kläder, gamification och mångfald kopplat till innovation. Hållbar innovation är framtidens affär och en som har stenkoll på vad som händer inom modebranschen är Jennie Rosén, VD för Swedish Fashion Council. Vi har talat med Jennie om vilka spaningar hon kommer att presentera på Pre D-Congress den 11 mars och varför gästerna i sändningen från Gemme Collective och All Blues är bra exempel på det som nu sker i branschen.

Mode handlar om identitetsskapande, en stor del av generation X och Z, befinner sig lika mycket digitalt som fysiskt och i takt med att konsumenten rör sig digitalt förflyttar sig även modeindustrin i samma riktning. På Pre D-Congress kommer vi i programpunkten ”Hållbar innovation är framtidens affär” tillsammans med Swedish Fashion Council att lyfta några av de faktorer och spännande exempel som driver modeindustrins utveckling.

Vad tycker du Jennie är det mest spännande som sker inom modeindustrin just nu och hur kommer du berätta om det på Pre D-Congress?

‒ Modeindustrin står inför en stor transformation. Under Covid-19 har frågorna kopplat till hållbarhet och digitalisering accelererat. Innovationer, nya affärsmodeller och en växande andrahandsmarknad tar form i branschen. En avgörande del i hållbarhetsarbetet berör inkludering och mångfald där fler perspektiv och rätt värdegrunder blir centralt för att nå framtidens hållbara och innovativa affär.

Vilka är Gemme Collective och på vilket sätt är de ett exempel på hur vi kommer göra affärer i framtiden?

‒ Gemme Collective är en marknadsplats för brands, influencers och privatpersoner där man kan hyra och hyra ut mode. Affärsmodellen demokratiserar modeindustrin, genom att tillgängliggöra mode inom alla prisklasser.  Som en stor digital garderob. Det är som Airbnb fast för kläder – framtiden är cirkulär och erbjuder delad ekonomi. Oavsett om det gäller delning av bilar, sparkcyklar eller mode.

All Blues har ju varit med en längre tid, de grundades 2010. Varför är deras affärsidé så rätt just nu?

‒ All Blues är ett smyckesvarumärke som redan från start arbetat med rätt grundvärderingar. De arbetar med svensk produktion och med återvunnet silver. De finns en tydlighet i att erbjuda kunden en stark core-kollektion, istället för att arbeta med säsongsbaserade kollektioner. De har med dessa värdegrunder byggt ett starkt community runt varumärket. I en tid där de flesta stänger ner sina butiker väljer All Blues att öppna sin första butik på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Varför kommer ni få veta under Pre D-Congress den 11 mars.

Pre D-Congress är kostnadsfritt för dig som är medlem i Svensk Handel, certifierad Trygg E-handlare eller partner till Svensk Digital Handel.

Läs mer och anmäl dig till Pre D-Congress

Nyhetsbrev

Varje månad skickar vi relevant och intressant information inom e-handel. Plus information om aktuella event, frukostmöten och andra tillfällen där branschen samlas. Starta din prenumeration idag!