Genombrottet: Varannat hushåll har handlat mat på nätet

Källa: market.se

D-food index från Svensk Digital Handel och HUI bekräftar den digitala livsmedelshandelns framgång. Försäljningen steg med 23 procent oktober-december och berodde på just lösplocket.

– Jul- och nyårshelgerna omgärdas traditionellt av vanor om vad som ska stå på bordet och var vi handlar varorna. Att tillväxttakten är högst sista kvartalet är talande för förändringen och att konsumenterna tagit näthandeln till sig , säger Svensk Digitalhandels tillförordnade vd Malin Winbom till Market.

Förra årets e-handelstillväxt uppgick enligt Svensk Digitalhandel och HUI till 19 procent. Malin Winbom spår att utvecklingen blir fortsatt stark 2018.

– Digitala konsumenter flyttar en större del av sina matinköp till nätet. Samtidigt finns förstås fortfarande en stor potential att nå nya köpare.

Hälften e-handlade alltså minst en gång på nätet 2017 men det är oklart hur stor andel online utgör av hela försäljningen.

– Vi och HUI håller på att kartlägga den, säger Malin Winbom.

Till artikeln →